Høringssvar vedrørende Fremtidens Fritidstilbud

Oprettet: 2. februar 2015
Svarnummer:
211

Indsendt af

Pia Flintholm

Postnr.

2500

By

Valby

Høringssvar

Kære politikere Dette er teknisk set ikke et høringssvar, men høringsspørgsmål. For med beslutningen om at lukke de små fritidshjem står der mange ubesvarede spørgsmål, og beslutningen kalder mildest talt på en genovervejelse. Pia Allerslev har ved flere lejligheder udtrykt, at der ikke findes forskning, der konkluderer, at børn trives bedre i mindre institutioner. Men det gør der. Grethe Kragh-Müller cand.psyk. og lektor ved Danmarks Pædagogiske Universitetsskole skriver i Information om sine undersøgelser i 2008: ”Store institutioner kræver mere planlægning, der udvikles anderledes gruppestrukturer, og de voksne skal bruge mere tid på koordination og møder for at få tingene til at hænge sammen. Tiden med børnene bliver dermed mindre, og det vil ikke længere være muligt for de voksne at kende alle børnene. Dette medfører, at relationen mellem de voksne og børnene bliver anderledes. Relationerne mellem børn og voksne - de relationer, der er grundlæggende vigtige for børnenes udvikling og trivsel - bliver let serielle i stedet for personlige. Serielle relationer vil sige, at børnene behandles som børn generelt og ikke som Søren, Sara, Frederik og Emma. Børnene ses ikke som de små individer, de er, men som en gruppe med ens behov og udtryk.” http://www.information.dk/153701 Mine spørgsmål er således: - Har I forholdt jer til, at 97 % af alle elever skal være inkluderet såvel i den almene skole som i fritidstilbuddene i løbet af få år? Og hvordan disse børn inkluderes i store fritidshjem? - Har I overvejet, hvordan børn, der tidligere har profiteret af at gå i mindre enheder som specialskoler skal inkluderes i ”stordriftsfritidstilbud”? - Har I overvejet risikoen for, at pædagogerne i de store fritidstilbud bruger mere tid på planlæning, koordination og møder end at være sammen med børnene? (jf. Grethe Kragh-Müller) - Har I overvejet risikoen for, at kun et fåtal af børnene – såvel dem med vanskeligheder som dem uden – vil opleve, at pædagogerne kender deres navn og behov? (jf. Grethe Kragh-Müller) - Har I overvejet risikoen for, at relationen mellem børn og de voksne i store fritidstilbud bliver seriel og ikke personlig? (jf. Grethe Kragh-Müller) Og hvilke konsekvenser dette vil få for børn med vanskeligheder - herunder særligt de sårbare børn, hvor relationen til voksne er afgørende for deres evne til at knytte sociale bånd. - Har I overvejet, hvilke konsekvenser det vil få for børnenes trivsel, at de med vidt forskellige behov og vanskeligheder skal samles i kæmpe fritidshjem efter en lang skoledag? - Har I overvejet risikoen for, at de ressourcestærke børn forsvinder fra fritidshjemmene, fordi deres forældre finder alternative pasningsløsninger, hvor børnene sikres trivsel og personlig kontakt efter skoletid? Ja, kære politikere. Jeg håber inderligt, I tænker jer om en ekstra gang og besinder jer, inden I lukker gode velfungerende fritidshjem, der giver børnene mulighed for trivsel, hvor den gode relation mellem barn og voksen er i centrum, og hvor der er gode muligheder for inklusion af børn med vanskeligheder. Pia Flintholm, folkeskolelærer