Høringssvar vedrørende Fremtidens Fritidstilbud
Oprettet:
31. januar 2015
Svarnummer:
171
Indsendt af
Charlotte Svendler Nielsen
Virksomhed / organisation
Institut for Idræt og Ernæring, KU
Postnr.
2100
By
København
Høringssvar
Vedr. fritidshjemmene Kometen, Remisen og Færgen tilhørende Sortedamskolen
Jeg skriver dette svar både som mor til elev i 2. klasse og som forsker i bevægelsespædagogik.
Sortedamskolen er en skole med meget få fælles arealer og dårlige faciliteter til bevægelse. Med den længere skoledag er det derfor både positivt og nødvendigt at børnene i indskolingen spredes ud på flere adresser om eftermiddagen. På de tre tilhørende fritidshjem er der den nødvendige indendørs og udendørs plads til at børnene kan være fysisk aktive på mange forskellige måder. De fysiske rum er også altafgørende for det gode relationsarbejde som fritidshjemspædagogerne laver med børnene efter skoletid. Det er et aspekt som har stor betydning for elevernes åbenhed for at lære - også i skolen (jf. den nyligt udkomne rapport "Forsøg med Læring i Bevægelse" fra Undervisningsministeriet hvor vi er en gruppe forskere fra KU, SDU og DPU som har undersøgt hvordan bevægelse har betydning for det gode læringsmiljø i daginstitutioner, skoler og på ungdomsuddannelser).