Oprettet: 31. januar 2015
Svarnummer:
30

Indsendt af

B. Pedersen

Postnr.

2300

By

Kbh. S.

Høringssvar

Vedr. Forslag til lokalplan: Bardenflethsgade II af 27.11.14. Det er glædeligt, at en så central grund i Kbh.: Amager Boulevard, Bardenflethsgade, Amagerfælledvej, som i årevis har ligget ubebygget hen, nu projekteres bebygget. Det er ligeledes påskønnelsesværdigt, at der er lagt et betydeligt arbejde i lokalplanforslaget Bardenflethsgade II. Lokalplanforslaget er imidlertid ufuldstændigt, hvorfor jeg anmoder Borgerrepræsentationen(Br) om at genbearbejde forslaget, ligesom jeg på visse punkter må gøre indsigelse: 1. Bardenflethsgade II´s relation til relevante eksisterende lokalplaner: Hvorfor har Br i nærværende lokalplanforslag tilsyneladende opgivet den i Lokalplan nr. 456: Faste Batteri II af 10.02.11 lancerede bæredygtighedsrosette med 14 bæredygtighedshensyn indenfor 3 områder: økonomi, miljø og sociale forhold? For at tage det sidste først: Hvorfor redegøres der ikke i Bardenflethsgade II for hvordan man forestiller sig interaktion mellem beboere/brugere i nuværende nabobyggerier og så beboere/brugere i det kommende byggeri? Og under miljømæssige forhold: Har man i Bardenflethsgade II opgivet den i Faste Batteri II projekterede sti mellem Parkstrøget ad Stemannsgade (bagom Amagerfælledvej 18-36) til Peter Vedels Gade? Stien nævnes ikke i nærværende lokalplanforslag. Har man opgivet Stemannsgadestien, så er man gået tilbage til Lokalplan nr. 95: Seruminstituttet af okt. 1986, hvor Stemannsgade kan ophæves samt til den faktiske virkelighed, hvor Stemannsgade er indhegnet og begroet med træer, buske og græs. Er Stemannsgadestien opgivet, hvorfor så ikke skrive det i Bardenflethsgade II og udelade den af tegning 1-4 samt tegningen over tillæg til Kommuneplanen 11? Br må afstemme Faste Batteri II med Bardenflethsgade II, så der ikke efterlades løse ender og ubesvarede spørgsmål, som hensætter nuværende og kommende beboere/brugere i usikkerhed m h t områdernes brug. Under miljømæssige forhold hører også tilkørselsforhold og parkering, som kommenteres i pkt. 2 og 3. 2. Tilkørselsforhold: Hvorfor laver man i Bardenflethsgade II tilkørsel til det nye byggeri ad en sidegade forbi en specialskole med elever med behov for særlige hensyn fysisk, socialt såvel som psykisk samt forbi en beboelse med en beboersammensætning (ældre/handicappede), som ligeledes har særlige behov? Jeg må gøre indsigelse mod dette tilkørselsforslag til den nye bebyggelse ad Peter Vedels Gade. Og jeg vil opfordre Br til at gentænke og - tegne forslag vedr. tilkørsel til det nye byggeri fra Amagerfælledvej eller Amager Boulevard. 3. Bilparkering: Lokalplanforslaget Bardenflethsgade II arbejder med en bebyggelsesprocent på op til 150 med boligareal på 12.000m2, skole på 1000m2, institution på 1000m2 og butikker på 200m2. Samtidig med dette nybyggeri nedlægges der 65 bilparkeringspladser i Bardenflethsgade (blå zone). Der projekteres godt nok med en bilparkeringskælder i nybyggeriet. Hvor er den indre sammenhæng mellem nybyggeri og nedlæggelse af bilparkeringspladser i Bardenflethsgade? Hvorfor tager man i lokalplanforslaget parkeringspladser fra beboere/brugere i nabobeboelser og giver et pengemaskineparkeringsanlæg til de nye beboere? Begrundelsen synes at være økonomisk. Dertil kommer at Faste Batteri II opererer med en begyggelsesprocent på op til 185. Hvor forestiller man sig, at Faste Batteri II´s beboere/brugere skal parkere? Det bliver ikke på Faste Batteri´s grund. For de skal kun have 1 parkeringsplads pr. 200m2 etageareal. Mon ikke Faste Batteri´s beboere/brugere vil søge til nabogader for at parkere? Her trænges også til afstemning mellem Bardenflethsgade II og Faste Batteri II. Jeg må gøre indsigelse mod de foreslåede bilparkeringsforhold i Bardenflethsgade II. Derimod foreslår jeg, at Br vender tilbage til Lokalplan nr. 293; Bardenflethsgade (I) af juni 1998, hvor "Parkeringsdækningen skal være af størrelsesordenen 1 parkeringsplads pr. 100 m2." Kbh. skal være en cykelby. Men der findes beboere/brugere/besøgende, som ikke kan anvende cykel. Jeg ser frem til Br´s genbearbejdning af lokalplanforslaget Bardenflethsgade II samt til fremsættelse af nyt lokalplanforslag for området. Venlig Hilsen B. Pedersen.