Høringssvar vedrørende Fremtidens Fritidstilbud

Oprettet: 30. januar 2015
Svarnummer:
162

Indsendt af

Grith Andersen

Postnr.

2700

By

Brønshøj

Høringssvar

Dette også sendt til medlemmer i Børn- & Ungeudvalget i Københavns Kommune: Vi har med stor undren læst oplægget til den nye fritidsstruktur i forhold til klubber og fritidshjem i forbindelse med Brønshøj skole. Vores forundring går på hvorfor man har en interesse i at ændre ordninger som i vores øjne fungerer optimalt. Vi blev derfor rigtigt glade over at opdage, at Præstekær har lagt billet ind på at få lov at forestå den nye ordning, og dette har vores fulde opbakning. Nedenfor vil vi begrunde vores opbakning til Præstekær, belyst med eksempler. Vi har to døtre, der begge går på Brønshøj skole. Clara, 6 år startede i maj 2014 på Præstekær. Det var en fantastisk start for hende. Fritidshjemmet var tomt for skolebørn frem til skoledagens afslutning og i den periode blev maj-børnene introduceret til lokalerne, personalet og området omkring Præstekær. Det betød, at hun allerede havde fået en god base, da hun startede på skolen i august. Vi mener, at når skoledagen er slut, er det godt at de går til andre lokaler på fritidshjemmet. Det markerer, at dagen går over i et andet stadie, og en bonus er, at de fra denne alder lærer at gå sikkert over Frederikssundsvej og får fortrolighed med at færdes i lokaltrafikken. Når de så lander på fritidshjemmet er hovedet klaret i den friske luft, og de er parat til nye aktiviteter uden- som indendørs. Præstekær Fritidshjem har lidt over 100 børn, men når man kommer for at hente, er der fred og ro og altid en voksen i nærheden af børnene. Det er et dejligt sted, der rummer de kreative piger, de fodboldspillende drenge og alle andre typer af børn, som er imellem i dette brede spektrum. Brønshøj skole valgte pr. dette skoleår at gå fuldt ind i den nye skolereform, her har Præstekær også budt ind på projekter og brobyggende pædagogik. Det har i vores øjne sikret stabilitet i børnenes hverdag, hvor skolen har mange nye elementer, der skal finde deres form. Her byder Præstekær ind med stor erfaring fra tidligere tæt samarbejde med Brønshøj skole med forløb omkring teambuilding i klasser, eller andre trivselsprojekter eller undervisning, som har foregået med Præstekær som driver. Skolereformens indførelse har specielt påvirket vores anden datter Emma. Hun går i fjerde klasse og har efter at have gået Præstekærs Fritidshjem siden 0. klasse, så i maj 2014 flyttede over på deres klub Hjørnet. I forbindelse med reformen har skolen søgt og fået midler fra puljen til opgradering af folkeskolen. Resultatet er, at mange lærer er fraværende på kurser, med vikartimer som følge. Samtidigt hermed skal den nye struktur i forbindelse med reformen finde sin form. Her er Hjørnet et fast holdepunkt, hvor pædagogerne kan afklare konflikter, give ro og plads til fordybelse i musik, dans, klatrevæg eller andre tilbud. Seneste er den længe ventede udbygning af Brønshøj nye skole påbegyndt. Det giver udfordringer fordi der i en lang periode bl.a. ikke vil være en ordentlig legeplads. Her kan Hjørnet også være en ventil, ved at arrangere tur bl.a. til svømmehal eller - som i morgen - tur til skøjtebanen på Genforeningspladsen. En del af læringen fra Hjørnet bliver således, hvordan man finder alderssvarende underholdning i nærområdet. Som et fast element i ugen tilbyder Hjørnet også en enkelt dag i ugen aftenåbent, hvor man kan lave mad sammen eller blot troppe op til en aktivitet som børnene har været med til at arrangere. For Emma har det betydet et løft og en forberedelse til den næste fase i hendes liv med lidt friere rammer, end de rammer som indskolingen har haft, og på grund af den gode start er vi, som forældre meget trygge ved denne udvikling. Derfor: Vi beder om at udvalget overvejer den foreslåede løsning fra Præstekær, idet de med alt tydelighed har bevist at de forstår at levere en fritidsløsning, som giver velfungerende børn. Samtidig er der allerede en god samarbejdsrelation med Brønshøj Ny Skole, som sagtens kan foresætte under den nye skolereform med stor succes i den foreslåede 1:1 løsning. Vi respekterer at der kan være sparehensyn, men omvendt må I også anerkende at hvis man ikke gennemtænker dette nøje kan det blive en dyr løsning på andre områder. Samtidigt vil vi anmode om, at man nøje overvejer timingen, således at man planlægger implementeringen til at falde i hak med færdiggørelsen af byggeriet på skolen. Det vil give bedre tid til at planlægge de fysiske rammer grundigt enten man skal gøre brug af den gamle skole eller inkludere lokaler på den nye ombyggede skole. Grith Andersen & Rene Bierlich Forældre til Clara (0.A) og Emma (4.B)