Oprettet: 30. januar 2015
Svarnummer:
28

Indsendt af

Christel Eyermann

Virksomhed / organisation

Beboerrepræsentationen Amagerfælledvej 18-30

Postnr.

2300

By

København S

Høringssvar

Angående det kommende byggeri på hjørnet af Amager Boulevard og Amagerfælledvej. Jeg deltog i det orienterende møde d. 13. januar 2015 og lyttede med interesse til tankerne bag det planlagte byggeri. På mange måder vil det nye byggeri blive en gevinst for området, den nuværende byggetomt har ikke ligefrem pyntet. Men som beboer i området og formand for Beboerrepræsentationen ved Samrådets Boligselskab, Amagerfælledvej 18 – 30 undrer jeg mig over, at det nye byggeri ikke synes at være tænkt ind i det omgivende byggeri med dets mennesker. I det nye byggeri skal der være grønne områder og ingen synlig parkering, hvilket er sympatisk; hvem ville ikke gerne have det her midt i København. Man har derfor lagt indkørslen til byggeriet om ad Peter Vedelsgade, så til- og frakørsel generer de ’nye’ beboere mindst muligt. Til gengæld vil de ’gamle’ beboere, der har vinduer ud mod Peter Vedelsgade (i vores ejendom har lejlighederne soveværelser ud mod Peter Vedelsgade.) ¨betale¨ for fordelene i det nye byggeri med mere trafikstøj og udstødning. Man kunne have lagt indkørslen til byggeriet direkte ind i byggeriet. Sådan er det i den ejendom jeg bor i og sådan burde det også være i det nye byggeri. I det nye byggeri skal der ikke være synlig parkering og derfor kommer der et underjordisk parkeringsanlæg med 74 pladser. Det lyder godt. Men endnu en gang er det de ’gamle’ beboere der må betale for, at de ’nye’ kan have fornøjelsen. Stort set alle parkeringspladser i Bardenfletsgade nedlægges (ca. 55) og de få resterende reserveres den kommende daginstitution. Det betyder, at der ikke længere er parkeringspladser til alle de ’gamle’ beboere i området. Allerede nu er det sådan, at kommer man hjem i bil efter arbejdstid, så er Bardenflethsgade det eneste sted man kan finde en parkeringsplads. Dertil kommer at de ’nye’ beboere ikke er forpligtede til at bruge deres ’egne’ parkeringspladser i parkeringskælderen. Hvis de synes det er for dyrt at have en plads, kan de vælge at købe en parkeringslicens og dermed gøre trængslen om parkeringspladser større. Man kan altså risikere det groteske, at der er kamp om pladserne på gaden, mens der er ubenyttede pladser i det nye byggeri. Kommunen ikke blot nedlægger et meget stort antal parkeringspladser. Den øger også med dette byggeri behovet for parkeringspladser. Det hænger ikke sammen. Meget ville have været anderledes, hvis man havde fordelt fordele og ulemper mellem ’nye’ og ’gamle’ beboere. Det er mig ubegribeligt, at man har tænkt så ensidigt. Man kan have den mistanke, at det vigtigste hensyn er at tjene mest muligt på det nye byggeri. Det havde jeg ikke ventet af det nuværende flertal på rådhuset. Hermed protesterer jeg, på vegne af beboerne på Amagerfælledvej 18 – 30, over at generne ved det nye byggeri er så ulige fordelt. For en deling af generne ved det nye byggeri foreslår jeg: 1. at indkørslen til byggeriet føres direkte ind fra Amagerfælledvej 2. at man beholder parkering på det område, der nu er projekteret som sti (mellem Amager Boulevard og Peter Vedelsgade) 3. at der ikke kan være ubenyttede parkeringspladser i den kommende parkeringskælder Med venlig hilsen Christel Eyermann Amagerfælledvej 30, 4.th Formand for Beboerrepræsentationen ved Samrådets Boligselskab, Amagerfælledvej 18-30 30. januar 2015