Høringssvar vedrørende Fremtidens Fritidstilbud

Oprettet: 28. januar 2015
Svarnummer:
140

Indsendt af

Charlotte Egebo

Postnr.

2200

By

København N

Høringssvar

Kære politikere. Antallet af børn i København, som starter i privatskole er faldende. Det må så samtidig betyde, at antallet af børn, som starter i folkeskolen er stigende. Og dét er glædeligt! For København, for mangfoldigheden, for integrationen, for forståelsen for hinanden. Men en del af den pakke, man vælger, når man vælger folkeskolen er også Københavns fantastiske fritidstilbud. Som er mangfoldige – endnu.... Jeg finder det meget bekymrende, at man planlægger at samle fritidstilbuddene i ”mega-institutioner”, og jeg kunne være bange for, at det kan få flere til at fravælge folkeskolen. Da vi skulle vælge vuggestue til vores første barn faldt valget på en integreret institution – hvor hun kunne gå i vuggestue, børnehave og senere både fritidshjem og fritidsklub. Det gav mening for os – det gav sammenhæng for os og vores børn. Sammenhængen var også en af grundene til, at vi valgte den lokale folkeskole – sammen med en del andre fra børnehaven – det var trygt at starte sammen med mange kendte børn og ikke mindst mange kendte forældre. Det var nyt og ukendt pludselig at være forældre til et skolebarn – men nok ikke nær så nyt og ukendt som at være et skolebarn i 0. klasse. Men efter endt skoledag kunne man komme ned i vante omgivelser, i trygge rammer, med kendte ansigter og voksne, som kendte én. Børn og forældre bliver mødt af pædagoger, som har fulgt vores børn igennem mange år. Dét er sammenhæng – i et børneLIV. Dét er jeg bekymret for, at man taber på gulvet med den nye fritidsreform – SAMMENHÆNGEN. I vil gerne have at fritidstilbuddet ligger på skolen eller højst 100 m. derfra, fordi I mener det giver sammenhæng. Når vores børn bliver hentet fra skole af den pædagog, som i øvrigt også var tilknyttet de store børnehavebørn, får de lige vendt dagen, får luftet ud. Får lavet legeaftaler på tværs af klasser og af alderstrin. Det giver et miljø-skift. De får bevæget sig. Og de kommer muligvis ud af én rolle og ind i en anden. Det er ikke nødvendigvis en sammenhængende hverdag på den måde, I mener sammenhæng, men det giver en sammenhæng i børnenes liv. Og det betyder i min optik en del mere end om der er 100 m. eller 435 m. Vores familie bor i hjertet af Nørrebro – et aktivt tilvalg. Vores integrerede institution rummer, ligesom bydelen, børn med mange forskellige baggrunde, både kulturelle og sociale. Vores børn møder der nogle børn, som ligner os og nogle børn, som er meget forskellige fra os. Og det har de gjort, siden de var helt små. Det er med til at gøre vores børn rummelige, forstående og empatiske. Og det skaber sammenhæng mellem skolen, institutionen og lokalområdet. Kære politikere: Lad os beholde de velfungerende integrerede institutioner – de skaber sammenhæng. De yder en indsats på så mange planer, at man ikke gør sig begreb om, hvad der kan ske, hvis de nedlægges. For integrationen, for inklusionen, for mangfoldigheden. Et at formålene med de foreslåede omstruktureringer er, at man gerne vil skabe sammenhæng i børnenes hverdag – den er der allerede. Hvad der giver sammenhæng i børne-og unge forvaltningen giver ikke nødvendigvis sammenhæng i børneperspektiv. Lad være med at reparere noget, der ikke er i stykker! Med venlig hilsen Charlotte Egebo, Mor til 4 nuværende og 1 kommende barn i Murergårdens Integrerede Institution.