Høringssvar vedrørende Fremtidens Fritidstilbud

Oprettet: 27. januar 2015
Svarnummer:
129

Indsendt af

Jesper Kristensen

Postnr.

2200

By

KBH N

Høringssvar

En velfungerende integreret institution er en uundværlig del af mange børns hverdag i København. Et frirum, hvor de kan mødes med andre børn på tværs af alderstrin under andre præmisser end de gør i løbet af skoledagen. En forudsætning for at byens børn trives i trygge omgivelser med voksne der har tid og lyst til at tage sige af dem - uafhængig af hvilket hjem og social baggrund barnet kommer fra. BUF varsler med en gennemgribende omlægning af de nuværende pasningstilbud i København – omfanget heraf er nok endnu ikke helt gået for byens forældre – og nok heller ikke for politikerne i BUU. Man kunne godt få den tanke at BUU er blevet ”udmanøvreret” af BUF og nærværende høring er vel mest spil for galleriet: skal vi nedlægge alle de velfungerende integrerede institutioner på den ene eller på den anden måde – I må selv bestemme? Pest eller kolera – der er frit valg! Nej, spørgsmålet må være: skal vi bibeholde de velfungerende institutioner vi har i dag, som børn og forældre efterspørger? Skal vi bibeholde det vi ved der virker i forhold til indsatsen over for de svageste af byens børn - de integrerede institutioner? Eller skal vi skrotte dem og bruge en uhyrlig mængde penge på at bygge nogle børnefabrikker - fordi BUF mener at det bliver nemmere at administrere? Det er en politisk beslutning som I folkevalgte politikere må tage - efter at have rådført jer med byens beboere. Afslutningsvis skal I politikere fortælle BUF hvad der er blevet besluttet i BUU – og så pænt (men håndfast) fortælle dem hvad der skal ske – ikke omvendt. Der er mange grunde til at vi skal fastholde de integrerede institutioner vi har i dag. Det kan man læse nærmere om i de mange andre indlæg her på siden. Lad mig blot fremhæve én: Den københavnske folkeskole har mere end svært ved at tiltrække og fastholde byens børn og forældre. Vi bor på Nørrebro, hvor tilslutningen til folkeskolen igennem en årrække har været meget lav og man kæmper stadig for at vende dette billede. Har man i BUU tænkt igennem hvad en lukning af de nuværende integrerede institutioner og etablering af mega-institutioner i forbindelse med skolerne vil betyde for forældres skolevalg i fremtiden? Kunne det tænkes at byens børn og forældre flygtede fra folkeskolen, og man derefter stod tilbage med en masse tomme lokaler? Er I nu helt sikre på at en hverdag, hvor tanken er at vores børn skal tilbringe hele dagen sammen med de samme børn på samme matrikel er noget vi forældre blot bakker op omkring sådan uden videre? Vores unger startede (og går stadig) på den lokale folkeskole. Det er der mange grunde til – en af de vigtigste var at vi på et tidligt tidpunkt blev introduceret til skolen via personalet og de andre forældre (med ældre børn i den lokale folkeskole) i den integrerede institution. Herigennem har vi fået en tilknytning til den lokale folkeskole, og det var derfor et helt naturligt valg for os – og mange andre forældre i omgangskredsen. Hvis alle skolebørnene (og deres forældre) samles i isolerede institutioner uden kontakt til børnehaverne fjernes dermed en vigtig del af fødekæden til folkeskolen. Vi har gennem de sidste mere end 10 år kunnet følge hvordan samme integrerede institution har formået at samle de børn op som den lokale folkeskole ikke kunne/ville hjælpe når børnene fik det rigtig svært. Set hvordan man har været i stand til at fastholde børn fra spædstue til klub – givet børnene et andet hjem. Så derfor kære politikere: tænkt jer nu rigtig godt om inden i fjerner tæppet under det benarbejde der hver dag bliver gjort for de københavnske folkeskoler i de integrerede institutioner. Fjerner den mulighed som de integrerede institutioner giver for at stimulere, udfordre og drage omsorg for byens børn på tværs af aldertrin – sammen med andre børn de ikke lige har siddet ved siden af på skolebænken. Tag ned og besøg en (gerne flere) af byens mange integrerede institutioner og snak med forældre, børn og personale. Lad dem vise dig det arbejde der bliver gjort hver dag for at gøre hverdagen bedre for byens børn.