Høringssvar vedrørende Fremtidens Fritidstilbud

Oprettet: 27. januar 2015
Svarnummer:
120

Indsendt af

Anne Mette Thorgils

Postnr.

2300

By

København S

Høringssvar

Høringssvar til Høringssvar vedr. Fremtidens Fritidstilbud - Islandsbrygge Kære politiker i Børne- og Ungdomsudvalget, Med forslaget om at omdanne en samlet fritidsordning for Skolen på Islands Brygge med ca 500 børn, ser jeg mig nødsaget til at byde ind med flg kritikpunkter, baseret på at jeg via mine børn har kendskab til både de små fritidshjem og skolens Skibet. 1) Min dreng i 1. kl. går på Skibet (har tidligere gået på en af de selvstændige fritidshjem), og børnetallet er på nuværende tidspunkt meget højt. Alene det faktum at I/Skibet har valgt at placere 3. klasserne i barakker på skolens areal, bekræfter mig i, at der IKKE er plads til flere børn på Skibet, hvis børnelivet skal tilrettelægges ansvarligt. 2) Som uddannet lærer finder jeg det afgørende for at børn har mulighed for at skifte miljø med dertilhørende fagpersoner, aktiviteter og rammer i løbet af en 8 timers dag. Alene for at have muligheden for at være en anden end i skolens rammer. Hvis Skibet skal udvides, så kan jeg ikke se andre muligheder end at inddrage skolens lokaler/undervisningsrum. Jeg er overbevist om at børn skal have (og har krav på) luftforandring i løbet af lang dag. Hvordan vil I løse de fysiske rammer på Skibet uden at inddrage klasseværelser og etablere yderligere sløje barakker? 3) Allerede på nuværende tidspunkt er det vanskeligt for Skibets personale at kende alle børn, og dermed forsvinder det nære for det enkelte barn. Med inklusionen indtog ansvarliggjort af bl.a. jer, minder jeg jer om at tage ansvar for disse børn, der har brug for mindre rammer, tæt kontakt med personale og en særlig pædagogisk indsats. Det ansvar, mener jeg, at I løber fra ved at lave stordriftsfordele. 4) Hvori består det frie skole- og fritidshjem valg efter en evt sammenligning? Måske tager jeg fejl, men jeg troede det var et juridisk grundvilkår som borger til skolebørn? 5) Hvori er der taget højde for det eksplosive stigende børnetal på Islands Brygge jf nybyggerierne med tilflytning af over 90% børnefamilier? Så længe at en evt. ny skole ikke er lige på trapperne, finder jeg det uansvarligt at gamble med små børns institutionelle liv. Som uddannet cand. pæd. ant. og særdeles godt bekendt med forskning indenfor børn og deres sfære, kan jeg ikke finde belæg for at stordriftsfordele skulle være til gavn for det enkelte barn, som I har ansvaret for i en skole/fritidshjem sammenhæng. Måske vil I oplyse mig om en forskningsbaseret undersøgelse herom? Alternativt er I velkommen til at kontakte mig, så vil jeg gerne være ansvarlig for at udarbejde en sådan for jer. Og på den baggrund kan vi sagligt og ansvarligt diskutere, hvordan fremtidens fritidshjemstilbud skal se ud for børn. 6) Ligesom skoledistriktet for Islands Brygge for 2 år siden, blev omlagt - stort set midt om natten - i et flygtigt tempo, ser jeg lign paralleller til disse hastige beslutninger om besparelser på området. Det virker uigennemtænkt og mest af alt foregår disse kommunale beslutninger hen over hovedet på de berørte borgere. Det skaber mistillid, utryghed og en generel politikerlede. 7) Vil I være ansvarlige for at tilbyde børn og pædagogerne at færdes på 2m2 pr. barn i et fritidshjem i Kbh fremadrettet? (Anbefalinger jf Arbejdsmiljøloven er baseret på 10 m2 pr. ansat (kilde http://www.arbejdsmiljoviden.dk/.../Indr.../Storrumskontorer) Eller vil I trylle med Skibets m2 og inddrage legeplads, toiletter og garderobeskabe i det samlede tal, for at skabe "sammenhæng" i jeres beregningslogikker? Jeg forventer en grundig og klar uddybning heraf inden jeres besparelser træder i kraft. Jeg - som oprigtigt bekymret forælder til 2 skolebørn - ser frem til at blive hørt, det ville være første skridt på vejen til et anstændigt børneliv. Mvh Anne Mette Thorgils