Høringssvar vedrørende Fremtidens Fritidstilbud

Oprettet: 24. januar 2015
Svarnummer:
91

Indsendt af

Gregers Hummelmose

Postnr.

2700

By

Brønshøj

Høringssvar

Kære Kultur- og Fritidsborgmester Pia Allerslev og øvrige medlemmer af Børne- og Ungdomsudvalget i Københavns Kommune Denne henvendelse vedr. fremtidens fritidstilbud v./ Husum Skole, herunder særligt Fritidshjemmet Smørblomsten. Som forældre til et barn, der er tilknyttet Fritidshjemmet Smørblomsten, er vi nød til at reagere, når Københavns Kommune sender et forslag i høring, som inden for en kort tidshorisont kan betyde, at institutionen formelt nedlægges når ”fritidshjemspladserne fra Smørblomsten flyttes til den samlede fritidsinstitution”. Forældre og børn på Husum Skole er begunstiget af, at have 3 forskellige fritidshjem (Smørblomsten, Trommen og Stafetten) liggende i umiddelbar nærhed (0-200 meter) fra skolen. Institutionerne opfylder dermed alle kriteriet om, at ”Institutionen skal være beliggende på skolens matrikel eller i umiddelbar nærhed af skolen, så fælles lokaleudnyttelse i videst muligt omfang er muligt”. Fritidshjemmenes nuværende placering gør det endvidere nemt for børnene at bevæge sig fra skolen til deres respektive fritidshjem direkte gennem den fredede Husumpark og opfylder dermed Københavns Kommunes rimelige ønske om nærhed mellem fritidshjem og skole. I dette tilfælde er børnenes vej tilmed tryg og trafiksikker. Som forældre med barn på Husum Skole, der første gang skal vælge fritidsinstitution, står man derfor umiddelbart overfor tre gode valgmuligheder. Vores valg faldt på Smørblomsten, og uden at vi i øvrigt skal forholde os til de to andre fritidshjem, så føler vi, at vi med dette valg har truffet den helt rigtige beslutning for vores barn. Vi ved, hvad vi har og har svært ved at tro, at alternativerne kan gøre det endnu bedre. Og hvorfor så det? Fordi Smørblomsten ganske enkelt er: • En overskuelig og veldrevet institution, hvor alle børn kender alle pædagoger og omvendt • En institution, der giver tryghed og nærvær for børn og forældre • En institution med en lang historie og traditioner, som børn og forældre ser frem til • En institution som qua sin størrelse gør det muligt for alle børn at deltage i alle større aktiviteter i fællesskab (teater, koloni, svømning o.l.) • En institution, hvor mobning og dårlig omgangstone er ikke-eksisterende (det får aldrig lov at spire på grund af det store fokus på fællesskab) • En institution, hvor de ældste børn lærer at tage godt imod nye børn, og hvor børnene forstår at begå sig på tværs af alder • En institution, der favner den forskellighed, der er repræsentativ for området • En institution med et erfarent, dedikeret og motiveret pædagogisk personale, der ofte yder lidt ekstra • En institution, hvor ledelse og personale i skolereformens år 1 har formået at fastholde principper og en høj pædagogiske kvalitet på trods af diverse udfordringer. Med dette udgangspunkt er det som forældre svært at se det fornuftige i det forslag til fremtidens fritidstilbud, som Københavns Kommune nu har sendt i høring, og hvor Smørblomstens eneste reelle mulighed for at bestå som institution med selvstændig matrikel gøres afhængig af de to andre fritidshjems potentielle kapacitetsmangler. Det virker usagligt og uforståeligt, og vi mener, at Københavns Kommune med denne formulering, reelt forsøger at foretage et endeligt fravalg af ét af tre fritidshjem i umiddelbar nærhed af Husum Skole allerede i høringsprocessen uden faglig argumentation. Det lægger efter vores mening et uhørt pres på institutionen Smørblomsten, personale, forældre og ikke mindst på Smørblomstens børn, som nu går og gør sig tanker om, hvad der skal ske med det fritidshjem, som de er kommet til at holde af. Samtidig nævnes det, at Fritidshjemmet Stafetten skal udbygges/ombygges til flere fritidshjemspladser, så der sammen med pladserne på Fritidshjemmet Trommen skabes en samlet kapacitet på 336 fritidshjemspladser til den 3 sporede Husum Skole. Når det af talmaterialet så i øvrigt fremgår, at det nuværende antal pladser på fritidshjem tilknyttet Husum Skole er 361 (dette inklusiv de 70 pladser på Fritidshjemmet Voldparken, hvis pladser dog nok overvejende knytter sig til elever ved Korsager Skole), så efterlader det på papiret ikke umiddelbart nogen stor kapacitetsmangel, der kan berettige til fortsat at opretholde Smørblomsten på en selvstændig matrikel. At Københavns Kommune vælger at angive et så præcist tal som 336 pladser virker nøje kalkuleret, da det tilsyneladende matcher kommunens forestilling om det samlede behov. Her er det dog værd at bemærke, at Husum Skole både i 2013 og 2014 har oprettet 4 spor i 0. klasse, og at antagelsen om Husum Skole som en 3 sporet skole derfor allerede er forældet. Københavns Kommunes prognoser for nuværende og nært forestående kapacitetsbehov i forbindelse med denne høring virker dermed ude af trit med de faktiske forhold. Med udgangspunkt i fremtidige årgange på hen ved 100 elever på Husum Skole, så bør der nærmere kalkuleres med et samlet pladsbehov på op til 400. Dette taler for at opretholde driften af Fritidshjemmet Smørblomsten på en selvstændig matrikel og bevare den nuværende struktur med 3 fritidshjem omkring Husumparken. Den foreslåede kapacitetsudvidelse på Fritidshjemmet Stafetten virker dog stadig relevant, da det blandt andet kan medvirke til, at de til Stafetten tilknyttede 25 midlertidige pavillon-pladser opført i Husum Skoles nyrenoverede skolegård henover sommeren 2014, fjernes. Københavns Kommunes intention om, at der på fritidsområdet for børn i alderen 6-9 år skal skabes en 1:1 struktur ved hver skole kan ved første øjekast virke logisk og strategisk velfunderet. Ikke desto mindre, så adskiller virkelighedens verden sig fra dette tankesæt. Børn har behov for nærvær og tryghed og det pædagogiske personale fortjener en synlig ledelse. Det opnår man ikke ved at konstruere meget store institutioner og spare på ledelsen. Vi har desværre heller ikke meget tiltro til, at forskelligheden i de nuværende tre fritidshjem kan bevares i en 1:1 struktur med én fælles ledelse til institutioner på flere matrikler. Dette har vi for nylig oplevet effektueret i den daginstitution, hvor vores yngste børn er tilknyttet. Her blev to integrerede daginstitutioner sammenlagt under én ledelse, men bevarede deres selvstændige matrikler. Det har betydet, at meget af det, der var særligt og værdsat ved vores institution, blev udfaset og erstattet af de tilbud og pædagogiske tankesæt, som allerede eksisterede på den anden institution. Ensretning af institutionstilbud i Københavns Kommune reducerer tilbuddenes diversitet og forældrenes valgmuligheder indskrænkes. Vi er bekymrede for, at noget tilsvarende vil ske for Fritidshjemmet Smørblomsten. En sidste særlig ting, vi gerne vil fremhæve ved Fritidshjemmet Smørblomsten, er, at der på matriklen i dag findes både vuggestue, børnehave, fritidshjem og klub. Det betyder en nemmere hverdag for mange familier, når søskende bringes og hentes. For mange børn betyder det også en nem og tryg overgang imellem de forskellige institutionstyper, noget som principielt vægtes højt i forslaget til fremtidens fritidstilbud, så hvorfor gøre det vanskeligere i praksis? Vi kan se, at der er stor aktivitet på Københavns Kommunes høringsportal om emnet og håber, at der bliver tid til at læse dette høringssvar, overveje indhold og de forventede negative implikationer for Fritidshjemmet Smørblomsten af forslaget i dets nuværende form. Samtidig vil vi opfordre til at genoverveje strukturen og det samlede behov for fritidshjemspladser til Husum Skole. Vi kan på ingen måde se, at de principper, der fremlægges som hovedformål med reformen nødvendiggør hverken flytning eller reel nedlæggelse af Fritidshjemmet Smørblomsten. Vi ønsker, at Fritidshjemmet Smørblomsten bevares som institution med selvstændig matrikel og gerne med en udtalt decentral ledelsesstruktur. Med venlig hilsen Gregers & Pernille Dragskov Hummelmose