Høringssvar vedrørende Fremtidens Fritidstilbud

Oprettet: 22. januar 2015
Svarnummer:
80

Indsendt af

Trine Iversen

Virksomhed / organisation

forælder til børn i hjørnelodden/Ålholm Skole

Postnr.

2500

By

Valby

Høringssvar

Jeg vil gerne se en undersøgelse af om børn trives i enheder med 400-500 børn eller om de trives bedre i størrelser af ca 100-200 børn? Dette mangler i debatten som tager sit udgangspunkt i at spare penge. Ingen særlige pædagogiske visioner, kun en øvelse i at spare penge. Jeg har i sommer oplevet en sammenlægning af blot to mindre institutioner og det fungerer ikke. Lederen er fraværende/usynlig/?, selvom der kun er 60 børn! Derfor har jeg så svært ved at se stordriftsfordelene udøvet på mine børn. Vi skiftede netop fra Akeleje til Hjørnelodden fordi det var en usynlig og dårlig ledelse, børnene susede rundt, havde ingen steder hjemme og relationer og tilhørsforhold en MANGEL. Hvordan kan det blive bedre at gøre det samme sted endnu større. Og hvorfor skal det være ens overalt. Hvert sted har egne unikke udfordringer. Unikke muligheder.. Dette kan ikke løses med én samlet komplet enrettet pakke… Nogle steder er der problemer med trafiksikkerhed pga mange matrikler. Dette problem har Ålholm skole ikke. To fritidshjem på hver side af af samme matrikel er da helt ideelt. Her kan fritidshjem konkurrere - om man gør sit bedste for at tiltrække børn. Fritidshjem kan da samarbejde, men hvorfor skal de ledes som en fabrik? Ålholm Skole skal bygges om… Fritidshjemmet bygges pt om… Hvor meget rod skal vores unger have i deres skoleliv? Hvorfor ikke investere i at forbedre det eksisterende og det gode, værdibaserede, i stedet for at nedlægge ALT – inklusiv det som fungerer? Jeg er med på at nogle ting kan gro i en større enhed og blive fælles tilbud for 500 børn,- men hvad med tilbud om tryghed, nærhed, relationer…. Virksomheder drives forskelligt, de ligger forskellige steder, har forskellige børn og voksne og gror ud fra de særlige forudsætninger på netop dét sted. Det er dette mangfoldige som man vil slette og ensrette, men hvorfor – for at lære børn at alt skal være ens allesteder til alle tider? Lad os få udrettet noget stort og tage os tid til at tænke os om, høre pædagogernes erfaringer, forældre og se nogle undersøgelser der peger på hvad der er det bedste for børnene. Og i dette tilfælde uvildige undersøgelser, - ikke kommunalt, men nogle der ved hvad de taler om og som kan angive nogle humane værdier, når nu kommunen ikke klarer opgaven og visionen selv. Trine Lundager Iversen