Oprettet: 14. januar 2015
Svarnummer:
8

Indsendt af

Lars Johansen

Postnr.

2300

By

København S

Høringssvar

I vilkårene for en ændret lokalplan oplyses følgende: Bygherres ønske om inddragelse af Bardenflethsgade fjernes 45 parkeringspladser. Disse skal erstattes 1:1. Det kræves imidlertid ikke, at projektet anviser, hvordan dette krav løses. Derimod henlægges det til en senere afklaring. Da arealet er undergivet "blå parkeringszone" kan der ikke umiddelbart anvises erstatningspladser, medmindre der henvises til mulighed for ar købe parkeringspladser under det planlagte byggeri. Dette forhold ligner i høj grad oplægget til en senere lokumsaftale, når der engang er bygget. Dette er ikke Teknik-og Miljøkontoret værdigt. Oplysninger vedr. befordring. Det oplyses i kommunens kommentar til ændringen af lokalplanen, at krydset Amager Boulevard-Amager Fælledvej er godt serviceret via offentlige busforbindelser. Dette er forkert. Man skulle tro, at medarbejderen der har skrevet dette, har kigget i busplanerne fra det forrige årtusinde. Der findes en forbindelse. 5A med retning mod hovedbanegården eller mod Sundbyvester Plads. Da Amager har hovedstadsregionens dårligste offentlige transportsystem på tværs af øen, må man forvente, at de kommende beboere i lokalplanen vil anskaffe sig en bil. Og i ministørrelse mindst en. De påtænkte p-pladser dækker derfor næppe bebyggelsens eget parkeringsbehov. Altså kan de manglende 45 erstatningspladser ikke fremskaffes i lokalplanen. Vedr. byggeriet og støjgener: Det nævnes i oplægget, at Amager Boulevard er meget støjplaget. Amager Fælledvej nævnes ikke. Støjen på Boulevarden føles ikke voldsom p.g.a. dennes bredde. Derimod er arbejdskørslen på Amager Fælledvej ret voldsom. Denne vej er via Røde Mellemvej tillige en af de store indfaldsveje til København. Denne forholdsvise smalle indfaldsvej vil fremover føles endnu smallere, når den lukkes inde af den 6-etagers ejendom på den omtalte hjørne. Byggeriet bør derfor spejlvendes, så den høje del ligger mod Seruminstituttet og den lave del mod Amager Fælledvej. Denne spejlvending ændrer intet ved arkitekternes ønsker om lysindfald. Derimod forhindrer det "mørklægning" af dele af bygningen overfor på Amager Fælledvej. Grundudnyttelsen Det er forståeligt, at bygherrer ønsker den bedste økonomi i projektet og at Københavns Kommune ønsker flest mulige boliger til den voksende befolkning. At inddrage dele af Bardenflethsgade er dog et misfoster. Både fordi der forsvinder blå parkeringspladser og fordi der ikke stilles krav om tilstrækkelige ekstra p-pladser. København Kommunes detailkrav til det fremtidige byggeri besvarer ikke fremtidens krav til mobilitet og krav til borgernes omstillingsparathed. Med venlig hilsen