Høringssvar vedrørende Fremtidens Fritidstilbud

Oprettet: 14. januar 2015
Svarnummer:
39

Indsendt af

Karin Madsen

Postnr.

2300

By

København S

Høringssvar

Kære politikere, Jeg har børn på 6 og 8 år, som går på Marengovejens fritidshjem Jeg undrer mig over mange ting i "Fremtidens Fritidstilbud". Jeg håber, at jeg ved at nævne bare et par af mine undringer her, kan være med til at få jer til at overveje indstillingen til den nye struktur en ekstra gang. Forandring oven i forandring = kaos i børnehøjde: For det første undrer det mig helt overordnet, hvorfor alt skal ske over hals og hoved. Ingen kender konsekvenserne af skolereformen. Det er de færreste skoler, der har fået implementeret alle elementer fuldt ud og i hvert fald ikke alle i langtidsholdbare strukturer. Og endnu vigtigere - ingen kender konsekvenserne for børnene. Hvad betyder de lange skoledage? Intensiveringen af læring? Og hvilke konsekvenser har det at være omgivet af mange børn og så få voksne pr. barn på så lange dage? Ingen ved det. Og alligevel synes I, at det også er en mulighed at presse en omstrukturering af fritidstilbuddene og evt. samling af alle skolens børn på et stort mega-fritidshjem igennem på meget kort tid. Sådan at også børnenes fritidstilbud vil være under opbygning med afprøvning af nye strukturer, nye samarbejdsformer og masser børn, som skal forholde sig til hinanden og en masse (nye) voksne. Og alt det mens skolereformen til stadighed betyder forandringer i børnenes hverdag med skiftende lærere og pædagoger, som skal finde deres plads med reformen. Fritidshjemmet er børnenes helle i en sådan en tid. Nærhed skaber trygge - og læringsparate børn: En anden ting, som virkelig undrer mig er, hvorfor "big is better". Her tænker jeg selvfølgelig på tanken om at samle alle børn på et fritidshjem på skolerne. Kultur- og fritidsborgmester Pia Allerslev udtaler til Valby Bladet, at der ikke er tale om en spareøvelse, så det økonomiske argument er åbenbart ikke det bærende her. Jeg er klar over, at der kan argumenteres for, at man i en større institution kan tilbyde flere og mangeartede aktiviteter. Men jeg finder det utrolig svært at se, hvordan man på et fritidshjem med op til 500 børn skal kunne arbejde med relationer og nærhed. Hvordan man som pædagog skal have føling med det enkelte barns trivsel og daglige udfordringer og glæder. Og helt basalt hvem er hvem og hvem er far og mor til hvem og hvor befinder det enkelte barn sig? Lige præcis den nærhed får mine børn på Marengovej i store mængder af pædagoger, som elsker deres arbejde og er stabile støtter i ungernes hverdag. Og derfor er ungerne trygge og glade - og bl.a. derfor magter de lange skoledage. De kaster sig glade ud i at suge til sig og ikke mindst i at deltage i det rige sociale liv, der er på et fritidshjemmet - også selv om skoledagene er blevet længere. Det er et pusterum efter intense og lange skoledage. Det har vores børn brug for, og derfor har vi valgt Marengovejens fritidshjem. Andre børn har andre behov. En anden konsekvens af storfritidshjem er ensretning og manglende mulighed for at understøtte netop de enkelte børns behov. Håber mine tanker kan være stof til eftertanke, når I skal tage stilling til organiseringsmyndigheder af fremtidens Fritidshjem. Karin Madsen Forælder på Marengovejens Fritidshjem