Oprettet: 13. januar 2015
Svarnummer:
5

Indsendt af

Carsten Holm Pedersen

Postnr.

2300

By

København S

Høringssvar

Tak til lokalrådet for et godt informationsmøde. Jeg ønsker på den baggrund at supplere mit tidligere svar. Projektets præmis om at videreføre karrebyggeriet fra den østlige side af Amagerfælledvej på den vestlige side er forkert. Karrebyggeri er ikke den typiske karakter på den vestlige side. Projektet gør derfor den vestlige side tungere end den fremstår i de eksisterende bygninger. Bebyggelserne på den vestlige side af vejen er præget af at være åbnet mod vejen med ankomstområder og haver. Dette videreføres ikke i projektet. Projektets plads og ankomstområde er pladseret på bagsiden af byggeriet orienteret væk fra den naturlige ankomstområder for cykler og gående. Det må være en forudsætning at disse zoner pladseres hvor trafikken faktisk vil være for beboere og brugere af institutionen (i forhold til ankomst/afgang til fods og med cykel mod nord, øst og syd). På denne vis sikres at kvaliteten af disse zoner kommer hele kvarteret til gode: den lokale trafik foregår over/langs Amagerfælledvej. Den faldende bygningshøjde mod Amager Boulevard eksisterer ikke i det eksisterende byggeri. Den lavere bygningshøjden giver intet løft af kvarteret generelt, da kvarteret er orienteret mod Amagerfælledvej. Vi tilslutter os iøvrigt øvrige høringssvar omkring parkering: antallet af pladser i projektet er utilstrækkeligt og det skal være en forudsætning at pladserne som etableres med projektet bliver offentlige, således at den eksisterende fleksibilitet fastholdes. Amagerfælledvej er belastet langt over, hvad den burde. Der er planer om at dette forværres. Dette er et vitalt problem for hele kvarteret, og i modstrid med at byen skal være attraktiv for dets indbyggere. Projektet skal omarbejdes så det tager hensyn til dette og dermed bidrager snarere end tager fra kvarteret.