Høringssvar vedrørende To-timers parkeringszone i Vanløse

Oprettet: 5. januar 2015
Svarnummer:
15

Indsendt af

Karsten Sedal

Postnr.

2720

By

Vanløse

Høringssvar

Metroen er definitivt et plus for borgerene i Vanløse der har fået en hurtigere forbindelseslinje til centrum og til henholdsvis Kastrup lufthavn og Vestamager. Metroen tiltrækker derfor også en del pendlere der kommer til henholdsvis Vanløse og Flintholm station på cykel eller i bil. Andre med S-tog eller bus. Alle er vist bekendt med de kaotiske forhold omkring Vanløse Station pga. parkerede cykler. Ofte må man næsten kante sig frem til stationens indgang pga. sjusket henslængte cykler. Det på trods af at der er etableret mere hensigtsmæssig parkeringsmulighed for cykler. Og det faktum at der, hvis der var politisk vilje, kunne skabe flere parkeringsmuligheder for cykler på den gamle Brugsgrund på den anden side af Jernbane allé ved Vanløse station. Der er ingen tvivl om at de Metro-pendlere, der kommer til Vanløse i bil, skaber et forøget pres på områdets p-pladser. Modsat cyklisterne overholder bilisterne dog færdselslovens bestemmelser omkring parkering. Der er blot blevet flere til at dele færre pladser da der også gennem årene er nedlagt et antal p-pladser bl.a. pga. etablering af cykelstier. Set i ovenstående perspektiv er det en meget besynderlig form for logik at Lokaludvalget nu støtter etableringen af p-zone-begrænsninger for således at skræmme langtidspendlere fra at køre i bil til Metrostationerne. Man argumenterer således med at en generel 2-timers p-zone vil virke befordrende for de lokale forretningsdrivende. Med al respekt for det lokale handelsliv tillader jeg mig at betvivle at de butikker vi har i det berørte område har kvaliteter der tiltrækker ret mange handlende der ankommer i bil. Desuden er der jo allerede tidsbegrænset parkering på bl.a. Jernbane alle. De fastboende vil blive pålagt en ekstraudgift på 730 kr. om året for at erhverve en p-licens. Vel og mærke en p-licens der absolut ikke giver dem nogen garanti for at de vil kunne finde en parkeringsmulighed i nærheden af deres bopæl. Ikke mindst set i lyset af at et flertal af politikerne i Københavns kommune synes alt andet end motiveret for at etablere flere p-pladser. Jeg vil derfor opfordre Lokaludvalget til at revurdere deres anbefaling til at der etableres en p-zone i den centrale del af Vanløse. I stedet opfordres Lokaludvalget til at arbejde aktivt for at der etableres flere p-pladser i Vanløse for således at dække det aktuelle behov. I første omgang må der findes erstatningsparkering for de p-pladser der er forsvundet i forbindelse med etablering af cykelsti på Jernbane allé, regulering af Jydeholmen samt den kommende supercykelsti på Linde allé og Hyltebjerg allé. Mange nye parkeringspladser vil kunne etableres hvis P-kælderen under galleri A blev taget i brug. Der kunne også etableret et p-hus (eller underjordisk parkering ved Flintholm ligesom der kunne findes mange p-pladser hvis den gamle bussløjfe ved Helga Larsens plads blev omdannet til P-plads for områdets beboere. Endelig kunne der hentes mange ekstra p-pladser hvis de eksisterende p-pladser i Vanløse blev revurderet med henblik på at optimere udnyttelsen. F.eks. ved at ændre parallelparkering til skråparkering. I områder, hvor de lokale forhold tillod det, kunne der også skabes flere p-pladser ved at tillade parkering tættere end 10 meter på et hjørne.