Høringssvar vedrørende Fremtidens Fritidstilbud

Oprettet: 31. december 2014
Svarnummer:
1

Indsendt af

Bestyrelsen

Virksomhed / organisation

Den Integrerede Institution Krudtuglen

Postnr.

2300

By

København S

Høringssvar

Høringsvar fra Den Integrerede Institution Krudtuglen, Artillerivej 71 A, 2300 København S - vedrørende forslag om Fremtidens Fritidstilbud v/ Skolen på Islands Brygge Det frie valg er i fare Fremtidens fritidstilbud må ikke gå ud over forældrenes valgfrihed. Et fremtidigt fritidstilbud bør bevare det frie valg; større valgfrihed mellem fritidshjem øger generelt forældres med– og selvbestemmelse. Forældre skal have mulighed for at søge mod de bedst passende dagstilbud - såsom fritidshjem - hvor omdrejningspunktet f.eks. er sport, økologi, forskellige kvalitative indhold, beliggenhed, små el. store fritidshjem, selvejende institutioner eller kommunale fritidshjem m.fl. Det frie valg giver forældrene mulighed for at tilpasse fritidstilbuddet til familiens verden; eks. integrerede institutioner, hvor søskende kan gå sammen, åbne lukketider, eller andre kriterier, der matcher familiens arbejdsliv. Med et reelt frit institutionsvalg bliver institutionerne ikke påduttet familierne, men tilvalgt af familierne og dermed opnås en større tilfredshed hos brugerne. En reducering eller fjernelse af mængden af fritidstilbud vil alvorligt indskrænke forældrenes valgfrihed - og dermed forringe dagtilbuddene. De faglige konsekvenser Børn, der går i aldersintegrerede institutioner, lærer at tage hensyn til aldersforskelle. De små børn ser op til de store børn, og de store børn profiterer af dette via bekræftelse. De store børn lærer at passe på de mindre børn og sætte egne behov på pause. De større børn er vigtige deltager i en legekultur da en legekultur altid er afhængig af, at andre viser da legen er en betydelig platform for læring. Det er vigtigt ikke at miste de eksisterende positive pædagogiske kvaliteter ved en omlægning til "Fremtidens Fritidstilbud". Der er en større gruppe børn, der ikke føler sig hjemme i skolen. Det har betydning for disse børns trivsel at blive i den samme kontekst i en hel dag. Erfaringer fra talrige tværfaglige møder omkring børn viser, at børn, der mistrives på skolen, kan få en pause og ny pædagogisk hjælp og retning - ene og alene fordi konteksten er skiftet ud til et mindre og et overskueligt miljø. I store institutioner er man nødsaget til at arbejde med store børnegrupper med fokus på én gruppe. I mindre institutioner er der større mulighed for at arbejde med det enkelte barn og dermed styrke den faglige pædagogiske indsats. Forældre til børn, der har forskellige udfordringer/diagnoser, anbefales oftest at søge en mindre institution til deres barn. Anbefalingen kan komme fra egen læge, speciallæge, psykolog eller fra PPR i Københavns Kommune. Børn, der mistrives, børn med dianoser, sensible børn, udsatte børn m.fl. trives bedst i mindre miljøer, hvor støjen er reduceret, og hvor det pædagogiske fokus ikke går tabt i en stor mængde af børn. Disse børn har ofte svært ved selv at melde ud, hvis de er kede af det - har en konflikt med en kammerat - eller blot brug for hjælp. At tabe disse grupper af børn på gulvet pga. for store børnegrupper vil være katastrofalt. For alle børn kan det generelt være svært både fysisk og psykisk med for store børnegrupper; jo flere børn, der er samlet på ét fritidshjem jo mere støj og uro, skabes der. Uroen kommer ikke kun af børns leg og kreativitet; støjniveauet i en daginstitution kan ene og alene sammenlignes med antallet af børn. Fysisk reagerer børn oftest med hoved- eller mavepine. Forslagets konkrete konsekvenser Det kan være bekymrende at læse et forslag om at rykke 196 fritidshjemsbørn fra Naturfritidshjemmet, Thorsanna, Krudtuglen og Bryggehuset, når man ser på den tilsanding der p.t. er på Islands Brygge skole; Man udvidede her med to spor i henholdsvis 2013 og 2014 og der er knap nok plads til de børn, der går der nu. Derfor kan 3. klasserne ikke komme over i den oprindelige KKFO´er "Skibet", men må blive i de lokaler, de allerede undervises i. Overflyttes de øvrige ”fritidshjemsbørn” til Skibet, er der p.t. ej heller plads til dem. Det er ganske enkelt ikke i børnenes tarv og ej pædagogernes. Indstilling fra juni 2014 til Børne– og Ungdomsudvalget reducerer i arealkravet til børnenes ”baseområde” i KKFO/fritidshjem beliggende på skolen fra fire kvadramter pr. barn til to, som dækker over garderober, toiletter, legerum m.v. Det er dybt bekymrende! Også selvom børnene i et vist omfang har mulighed for at benytte dele af skolens øvrig arealer. Det foreliggende forslag om "Fremtidens Fritidstilbud" på Islands Brygge vil konkret betyde, at forældrenes frie valg og selvbestemmelse ikke længere vil være muligt, da kun ét fritidstilbud er tilgængelig – nemlig KKFO`en på Islands Brygge skole. Det får også konsekvenser for de børn, der i dag mistrives på skolen, men trives på fritidshjemmet. I fremtiden vil de ikke kunne få en pause og møde fagpersoner, der ikke er en del af deres skoledag. Børn, der af PPR, speciallæger m.fl. anbefales at søge et mindre fritidstilbud vil også blive ramt. Deres forskellige behov vil ikke kunne dækkes i samme grad, og de udfordringer, de står med, vil ikke kunne tackles, når de når skolealderen. Det kan ende med, at den gruppe børns diagnoser forværres. Frygten er, at forslaget udvander fritidsområdet til skade for de børn, der har allermest brug for det. Og sidst skal nævnes, at forslaget også vil få børnene til at miste en dagligdag på tværs af aldersintegration, hvor de små børn i legen lærer af de store børn, og de store børn lærer at tage hensyn til de mindre. Og endeligt udelukkes søskende fra at sammenhængende barndom sammen i en integreret institution. Bestyrelsen vil derfor anbefale nedenstående løsningsforslag: Netværk / Fusionering: Det mest optimale forslag set fra et børneperspektiv er at sammenlægge de tre selvejende fritidshjem under én enhed; to af disse er integrerede institutioner som rummer børn fra 0–10 år på Islands Brygge. Disse institutioner indgår enten forpligtende partnerskab, fusionerer eller som Institutioner i et Netværk. Med dette scenarie bibeholder man de små enheder i det store - men enheder der giver forskellige tilbud og muligheder omkring Islands Brygge skole - og forældrenes frie valg og aldersintegrationen bevares. Samtidig skånes børnene for de tidligere nævnte konsekvenser af at lægge fritidsstilbuddene ind i skolen. Det hævdes i indstillingen til Fremtidens Fritidstilbud, at nogle børn bruger lang tid på transport fra skole til fritidshjem. Dette er ikke tilfældet for Fritidshjemmen på Islandsbrygge, da afstanden er max 350 meter. Derudover er der en bekymring omkring det pædagogiske tilbud efter børnenes længere skoletid, dertil udvidede Krudtuglen i 2014 sin åbningstid fra kl 17.00 til kl. 18.00 så det pædagogiske tilbud bevares. P.S. I forslaget om Fremtidens Fritidstilbud er der en fejl i normeringen vedrørende Skibet. Der står, at Skibet er normeret til 280 børn, men den reelle normering er 330 børn! Derudover skal der gøres opmærksom på, at de fleste fritidshjem på Islands Brygge endvidere har en opnormering.