Oprettet: 8. marts 2010
Svarnummer:
8

Indsendt af

Ditte T. E. Strecker

Virksomhed / organisation

Ryvang partiforening, 6. kreds, socialdemokraterne

Postnr.

2100

By

København

Høringssvar

ordhavnsvej - supplerende høring om støj Socialdemokraterne på det yderste Østerbro, ryvang henviser med dette høringssvar til den protokolbemærkning som Klaus Bondam (B) afgav og som socialdemokraterne tilsluttede sig: "Det Radikale Venstre og Socialdemokraterne mener, at det er afgørende, at den arbejdsgruppe, der nu nedsættes mellem staten og kommunen og som skal belyse mulighederne for en østlig ringvej, færdiggør sit arbejde, før der træffes endelig beslutning om valg af vejforslag. Arbejdsgruppen skal bl.a. sammentænke en østlig ringvej med den planlagte Nordhavnsvej og beskrive mulighederne for finansiering af en fremtidssikring af Nordhavnsvej. Det Radikale Venstre og Socialdemokraterne mener, at der først bør træffes endelig politisk beslutning, når arbejdsgruppen har færdiggjort sit arbejde." Udfra de svar, der er givet fra forvaltningen virker det som om Teknik- og Miljøforvaltningen vil overse denne protokolbemærkning. Og når man samtidig tager i betragtning at den finansielle side af projekterne omkring metroen, nordhavnsvejen og den fremtidige østlige ringvej, mener vi at dette er dybt kritisabelt. Derfor har vi følgende punkter, vi gerne vil anbefale: 1: Vent med beslutningen om valg af vejforslag, til der ligger en samlet plan, også med den finansielle side. 2: Mere medansvar fra staten. Staten har aansvaret for stasvejene, herunder helsingørmotorvejen og den østlige ringbane, hvis den bliver opført. Derfor er det essentielt at staten er kraftig involveret i opførslen af nordhavnsvejen. Det er nødvendigt at sætte nordhavnsvejen ind i et større perspektiv, da meget pendlertrafik kommer til at benytte den. Hvis der derudover også kommer en havnetunnel er det vigtigt at bindeleddet, nordhavnsvejen, imellem motorvejen og havnetunnelen er af lige så høj standard som tunnelen. Derudover tages der ikke hensyn til hvordan nordhavnsvejen vil påvirke helsingørmotorvejen, da dette er statens ansvarsområde. Det betyder at der kan komme uforudsete bivirkninger ved at ændre på trafikbelastningen. Det er overvejende pendlertrafik, der er tale om på denne strækning og derfor bør staten også tage en del af ansvaret og tænkes ind i statens trafikinvesteringer. Dette lægges der iøvrigt også op til i regeringens seneste trafikinvesteringsplan. 3: En tunnelløsning ønskes I mange storbyer bygges tunneler. Det er meget dyrt, men først og fremmest er det en engangsinvestering. Den dårlige trafikafvikling og følgevirkningerne af de manglende afværgeforanstaltninger mod støj- og forurening er for samfundet derimod driftsomkostninger, der kan tælles i milliarder af kroner, hvert eneste år. Kun Staten er stor nok til at bytte disse stadige driftsomkostninger til en enkeltstående investeringsomkostning. Forbindelsen mellem Nordhavnen og Helsingørmotorvejen kan udrettes i et naturligt sammenhængende forløb, hvis forbindelsen flyttes nordligere i forhold til Helsingørmotorvejen. Det vil muliggøre en højklasset løsning, som anbefalet af infrastrukturkommissionen. Projektets indsats har for så vidt angår tilslutningsanlæg hovedsageligt været lagt omkring Ryparken Station. Her er blevet opstillet løsningsmodeller. I modsætning dertil står det alternative forslag om et nordligere tilslutningsanlæg ved Bomhusvej, hvor projektet (som oplyst) udelukkende har beskæftiget sig med at finde problemer. Det kunne have været interessant, hvis man også her havde forsøgt at finde løsningsmodeller, der havde udfordret problemerne. Men projektets rammer har formentlig begrænset en ligeværdig behandling. Projektet har heller ikke forholdt sig til det meget væsentlige for Østerbro, at materialer vil kunne sejles væk, hvis en boregrav etableres i Nordhavnen. Man vil derved kunne undgå bortskaffelse af materialer med rigtig mange vogntog igennem byen. 4: Luftforureningen langs Lyngbyvejen Det er dokumenteret at partikelforurening fra dieselbiler er meget farlig. Denne slags biler udgør 50% af trafikken. Denne problematik er blevet behandlet meget overfladisk. Der er ikke oplyst et udgangsniveau for luftforureningen langs lyngbyvejen, og man forholder sig ikke til om og hvor meget luftforureningen vil stige i de områder, der vil blive påvirket. Indførelsen af miljøzoner og etableringen af nordhavnsvejen vil få diesel lastbiler til at benytte lyngbyevejn i stedet for tuborgvej. Dette er et punkt vi gerne vil have bedre belyst. 5: Nordhavnsvejudfletning til Lyngbyvejen uønsket En umiddelbar udfletning til lyngbyvejens parallelveje ved ryparken station i nordgående retning vil give store problemer med lastbiler, da mange af disse vil tage krydset lyngbyvej/emdrupvej og ikke tuborgvej som de gør idag. Dette er er ikke inkluderet i undersøgelsen, hvilket vi mener er en fejl, da det er en vigtig betrækning i forhold til trafikafvikling. 6: Støjværn langs Lyngbyvejen ønskes Etableringen af nordhavnsvejen vil medføre en øgning i trafikken. Dette vil give en del mere larm i de boligområder der ligger i nærheden af motorvejen. Særlig de steder, hvor motorvejen ligger over terræn vil være særlig udsat for larmen fra den øgede trafik. Erfor bør der opsættes støjværn i københavns kommunen langs motorvejen, som der tidligere er gjort i gentofte kommune. 7: At løsningen med en tilslutning ved ryparken under jorden genovervejes. Ved at lægge tilslutningen under jorden, kan man mindske mange af de ovenstående problemer, da larm og forurening vil blive mindsket. Derudover kan man overdække motorvejen der hvor den ligger under terræn og på denne måde skabe ny plads for eventuelt grønne områder og der vil blive mindre støv og mindre larm i boligområdet omkring motorvejen.