Høringssvar vedrørende Bellahøjen - lokalplan 514

Oprettet: 9. november 2014
Svarnummer:
27

Indsendt af

John Steen Johansen

Virksomhed / organisation

Bellahøj l og ll, SAB

Postnr.

2700

By

Brønshøj

Høringssvar

Indsigelse mod lokalplan Bellahøjen Som planen er fremsat kan det se ud som om en gennemførelse i overensstemmelse med forslaget, mørkt, tæt, tungt og kompakt i udtrykket, bestemt ikke vil tilføre området særlige værdier, men tværtimod vil resultere i omfattende trafik og miljømæssig belastning der ikke virker helt gennemtænkt. Særligt i betragtning af de herlighedsværdier, natur og dyreliv, der rent faktisk findes i området også vil komme under yderligere pres ved en væsentlige øgning af trafik til og fra området ad i forvejen smalle tilkørsels- og adgangs-veje, hvor man må forudse flere spidsbelastninger i løbet af dagen i forbindelse med myldretid, for ikke at nævne de i området i forvejen begrænsede parkeringsmuligheder. Udover de mange forældre og børn, der dagligt skal til og fra området og de mange institutioner, må man også forudse en del tung trafik i forbindelse med flyttebiler, renovation, busser til institutioner o.l. ad de samme smalle tilkørsels- og adgangsveje. De trafik og miljømæssige aspekter og perspektiver i forbindelse med den tætte og høje bebyggelse virker ikke tiltrækkeligt og overbevisende belyst og bearbejdet, men mere som de er baseret på en ukuelig optimisme, hvilket jo ikke er en faglig kvalitet. Med den skitserede forestilling om opdeling i 1/3 ejere og 2/3 lejere sniger der sig måske en vis realisme ind fra bygherren, men postulatet om at byggeriet ligefrem ”vil øge den sociale bæredygtighed i kvarteret” forekommer os der bor i området meget søgt og fremstår aldeles udokumenteret. Hele Bellahøj-bebyggelsens sociale belastnings- og anvisningsproblematik og bydelens stærkt forandrede karakter gennem de sidste år, er ikke noget man løfter ved et enkelt byggeri, der øger beboertætheden i området. Vi må formodentlig imødese en forstærket og akkumuleret problemophobning ikke alene trafikalt og miljømæssigt - men også socialt. Med 2/3 lejeboliger vil det ikke være urealistisk at forvente yderligere kommunal anvisning til et i forvejen socialt belastet område. Kommunen må bruge hver tredje ledige lejlighed i almennyttigt til anvisning og der må være op til 38% ledige borgere i bebyggelsen. Skulle man endelig følge logikken om flere ressourcestærke beboere, blandede boligområder – og mere social bæredygtighed, skulle man måske overveje at bygge lavere og færre boliger, men ejerboliger. Dispensation fra byggehøjden forekommer uhensigtsmæssig og virker hensynsløs overfor områdets beboere, deres udsigt, institutionerne, legepladserne, børnenes trivsel og de herlighedsværdier - også natur og dyreliv, der rent faktisk er i området. Ved at påtænke et byggeri så massivt og med underjordisk parkeringskælder bør hele projektet omkring bebyggelse og kælderen, de dermed forbundne anlægsmæssige belastninger, vandspejlet i Degnemosen og LAR , herunder følgevirkninger og implikationer for de omliggende bebyggelser og institutioner, undersøges og dokumenteres bedre end det er gjort i det foreliggende projekt. Mvh Pbv Bellahøj l og ll,SAB John Steen Johansen og Ole Larsen Formand for AKB Bellahøj JSJ/ 9/11/14