Oprettet: 26. oktober 2014
Svarnummer:
36

Indsendt af

Ejerforeningen Rahbeks Allé 16

Virksomhed / organisation

Ejerforeningen Rahbeks Allé 16

Postnr.

1801

By

Frederiksberg C

Høringssvar

HØRINGSSVAR EJERFORENINGEN RAHBEKS ALLÉ 16 INDLEDNING Ejerforeningen Rahbeks Allé 16 ønsker som umiddelbar nabo til Carlsberg grunden hermed at afgive høringsvar til Københavns Kommunes forslag til tillæg nr. 4 til lokalplan nr. 432 Carlsberg II med tilhørende forslag til tillæg til Kommuneplan 2011. Helt overordnet skal Ejerforeningen bemærke, at udviklingen af Carlsbergområdet og tillæg nr. 4 til lokalplaner rummer en række perspektivrige planer for udviklingen af Carlsbergbyen til et blandet by- og boligområdet med attraktive byrum og grønne rekreative arealer. Vi ønsker, at byudviklingen af Carlsberggrunden sker med respekt for områdets historie, særlige placering og bevaringsværdige bygninger. Ejerforeningen hilser således grundlæggende en udvikling af den centrale og unikke Carlsberg grund velkommen. SÆRLIGE FORHOLD Ejerforeningen vil dog gøre opmærksom på, at Rahbeks Allé i dag fremstår som en rolig allé med lav og ensartet bebyggelse, udpræget træbeplantning, grønne forhaver og begrænset biltrafik. Disse kendetegn er vejens charme og grunden til, at beboerne har valgt at bosætte sig her – for at få et roligt, grønt og rummeligt åndehul tæt på storbyen. Det er vores hjem, og det vi holder af ved bydelen. Det er derfor helt centralt, at den fremtidige udbygning af Carlsbergområdet sker med respekt for disse kendetegn ved Rahbeks Allé – nemlig det grønne (haver og træer), det rolige (ingen gennemkørende trafik bortset fra cykler) og den ensartede bebyggelse (2-4 etagers bygninger på hele Rahbeks Allé). På den baggrund er høringssvaret centreret om tre temaer, som ejerforeningen skal udtrykke bekymring for, nemlig: 1. Byggefelternes højde mod Rahbeks Allé 2. Den trafikale belastning af Rahbeks Allé 3. Byudviklingens rækkefølge og betydningen for Bakkegårdskvarteret i byudviklingsperioden AD. 1. BYGGEFELTERNES HØJDE MOD RAHBEKS ALLÉ Lokalplanstillægget giver mulighed for at opførelse af to byggefelter med byggeri på 5 etager (eksklusive tagterasser) ud mod Rahbeks Allé. Ejerforeningen er imod dette oplæg med udgangspunkt i fire problemstillinger: Problem 1: Rahbeks Allé er i dag på Frederiksberg-siden kendetegnet ved byggeri på overvejende fire etager. Det er derfor uforståeligt, hvorfor Københavns Kommune vil tillade en højde på bebyggelsen på fem etager. Det vil overstige det eksisterende byggede miljø med 1 eller 2 etager og den bygningsmæssige æstetik på Rahbeks Allé (jf. tegning 12A). Samtidig skal ejerforeningen gøre opmærksom, at der i snit 2 side 10 plan 1 vises fire etagers bebyggelse, og at der flere steder i planmaterialet er inkonsistens i de angivne højdeforhold. Problem 2: De af kommunen foreslåede femetagers byggefelter henlægger nordsiden af Rahbeks Allé i alt for meget skygge, særligt for de lejligheder, der er placeret i stueetagen og 1. sal på Rahbeks Alle nr. 10, 12, 16 og 18. Endvidere vil det ødelægge den unikke kvalitet og brugsværdi, som vores grønne forhaver har for livet på vejen. Det bemærkes i den sammenhæng, at de på side 15 (del 1) vedlagte skyggediagrammer ikke angiver skyggefelter for vinterhalvåret, men kun for jævndøgn og sommersolhverv – hvad der virker påfaldende besynderligt. Problem 3: Ejerforeningen stiller sig uforstående overfor forslaget om et ”fremskudt” tre etagers byggefelt, markeret på tegning 12A, der bryder den bygningsmæssige linje (og giver skyggegener for ejendommene overfor), og at byggefeltet, markeret på tegning 12A og B, ligger umiddelbart ud til vejen og ikke har nogen grøn forhave. Samlet set lægger det op til en uharmonisk og ujævnt bygningslinje, der samtidig vil skygge, særligt ud for Rahbeks Alle nr. 10-12, hvor der i forvejen er tale byggeri på 2 etager med taglejlighed jf. Figur 1. Det for ejerforeningen centralt, at byggefelterne mod Rahbeks Allé nr. 10, 12, 16 og 18 fremstår tilbagetrukket fra vejen, med grønne forhaver (som resten af Rahbeks Allé) og med en ensartet bygningslinje og arkitektonisk udtryk. Figur 1 Panoramabillede af Rahbeks Allé, som i hovedfeltet læst fra højre viser Nr. 10, 12, 16 og 18. Her ses tydeligt, at Rahbeks Allé 10 og 12 er en 2 etages bygning med taglejlighed. Problem 4: Ejerforeningen kan konstatere, at der i området omkring ”Thorvald Bindelsbølls Plads” og ”Sport Rahbek” jf. tegning 12A side 34 lægges op til en bebyggelse på 3 og 4 etager. Så meget desto mere kan det undre, at der ud mod Rahbeks Allé lægges op til at bygge 5 etager. Det vil virke som en ”mur”, der omslutter bydelen og spærre for udsigten til det bevaringsværdige Halmlager, der tænkes som et bygningsmæssigt samlingspunkt for område IV. Konklusion: Vi ønsker sammenfattende, at byggefelterne mod Rahbeks Alle reduceres til max fire 3 etager, at der etableres grønne forhaver overalt og, at byggelinjen og det arkitektoniske udtryk mod Rahbeks Allé bliver ensartet og i respekt for det eksisterende udtryk! En byggehøjde på 3 etager imod Rahbeks Allé forhindrer ikke bebyggelsen i næste led i at være 4 etager. som derved er rykket et led længere tilbage i forhold til Rahbeks Allé og dermed åbner lyslinjen til stuen og 1st. sal samt forhaver. AD. 2. DEN TRAFIKALE BELASTNING AF RAHBEKS ALLÉ Problemstilling Der planlægges anlæggelse af en sivevej mellem Carlberg Byen og Rahbeks Allé ud for husene Rahbeks Allé 10-16. Ifølge den af Frederiksberg Kommune udarbejdede helhedsplan for området forventer man, at det nuværende niveau på ca. 600 køretøjer/dag øges med 250 køretøjer/dag i forbindelse med kommunens egen udvidelse af institutions pladser og anlæggelsen af sivegaden. Ifølge samme plan vil man fra Frederiksberg Kommunes side gennemføre trafiktællinger for at følge den reelle tilvækst, når Carlsberg byen er taget i anvendelse. Der er desværre ingen steder opgjort antallet af cyklister, som benytter Rahbeks Alle for at komme til Vesterbrogade fra Valby Langgade. Anlæggelsen af den skitserede grønne cykelrute langs banelegemet vil efter ejerforeningens skøn ikke have nogen reduktion i antallet af cyklister til følge. Ejerforeningen for nr. 16 vil på denne baggrund gøre indsigelse mod etablering af sivegaden med henblik på gennemkørsel for biler til og fra Carlsberg byen via Rahbeks Allé med udgangspunkt I følgende seks forhold: Forhold 1: Der er ikke forsøgt i det nye tillæg til lokalplan at estimere den trafikale belastning i område IVA vest for Humlebyen udover hvor mange p-pladser, der skal etableres per 200m2 etageareal for hele Carlsberg byen. Med de boliger, der planlægges, vil der således være 1 p-plads per 2½ husstand for at til godese et ønske om at skabe overvejende bilfrie miljøer. Frederiksberg Kommune forudsætter på deres side, at det samlede antal parkeringspladser til deres borgere fastholdes på det nuværende antal. Frederiksberg Kommune er de eneste, der har forsøgt at estimere den øgede trafikale belastning af Rahbeks Alle. Forhold 2: Rahbeks Alle er en vej i et trafikalt lukket beboelseskvarter. De andre veje ind og ud af dette kvarter er Bakkegårds Alle, Brøndsteds Alle og Halls Alle, hvor sidstnævnte udkørsel er lysreguleret og eneste mulighed for at komme ud af byen mod Valby Bakke. De øvrige veje bortleder trafikken mod centrum. Der findes enkelte private firmaer (liberalt erhverv) bl.a. placeret med egne p-pladser omkring bygningen Rahbeks Alle nr. 21. Forhold 3: Etableringen af forskellige faciliteter i forbindelse med ”Thorvald Bindelsbølls Plads” og de upræcise angivelser af, om der i området overfor nr. 18-10 planlægges med butikker og muligvis fitnesscentre jf. benævnelsen ”Sport Rahbek” ved ”Thorvald Bindelsbølls Plads”. Med risiko for at dette kan medføre yderligere trafik og evt. udnyttelse af 2-timers parkeringen i større stil for at gå på indkøb og til fitness træning i Carlsberg byens område IVA, mener vi, at der i område IVA kun bør anlægges et begrænset antal butikker eller kommercielle trænings- og fitness faciliteter. En sivevej og fødevarebutikker mm vil begrænse de for beboerne tilrådelige parkeringspladser og øge trafikken. Forhold 4: Rahbeks Allé er endvidere vanskeligt passérbar for 2 biler i mod hinanden gående trafik. En yderligere belastning og et formodentligt mindsket antal vigepladser vil medføre, at der kan opstå betydelige trafikale problemer med mindre vejen ensrettes til indkørsel til kvarteret. Forhold 5: Vi er således enige i, at den overordnede plan om at al biltrafik ind og ud af Carlsberg Byen skal foregå via ny Carlsberg Vej. Sivegaden til Rahbeks Allé bør derfor efter vores overbevisning lukkes af for egentlig bil trafik. Forhold 6: Der er brug for parkeringsfaciliteter for besøgende i beboelsesområdet IVA end der aktuelt er afsat til at imødekomme kommende beboers behov for gæste- og korttidsparkering evt. ved etablering af flere kælderetager til parkering under bygningerne i område IVA. Løsningsforslag Vi er optaget af og tilhængere af, at adgangs- og sikkerhedsforholdene for cyklende såvel som de gående til og fra Carlsberg byen samt langs Rahbeks Alle forbedres. I den forbindelse vil det være påkrævet, at der på sydsiden af Rahbeks Alle etableres et fortov fra Vesterbrogade op til Rahbeks Alle nr 15 eller 17, som derefter fortsætter bagom institutionerne på Carlsberg Byen. Samtidig foreslås en fodgængerovergang til gangstien ved Rahbeks Alle nr 18. Og at man åbner mulighed for at indgange til de kommende og ombyggede institutioner Rahbeks Allé 15-19 kan placeres ud mod en kombineret cykel- og gangsti, som igen svinger tilbage ved huset Rahbeks Allé nr 21. I den forbindelse skal man også fremhæve, at de cyklende som kommer ned fra Kammasvej mod Vesterbrogade har meget høj fart pga. det faldende terræn. Den cyklende trafik, selv med det niveau den har i dag, er farlig for beboerne og de cyklende selv. Der er helt konkret sket frontale cykelsammenstød og påkørsel af gående på gaden. Dette er en situation, som især for de gående, der kommer fra Carlsberg byen, kunne være farlig når de træder ud mellem biler og kommende allé træer på sydsiden! Allétræer og fortove bør placeres således at kørebanens brede ikke yderligere begrænses. Det allerede aktuelt snævre forløb tillader kun med nød og næppe, at biler og modkørende cyklister kan passere hinanden! Udkørende biler fra sivegaden vil i tillæg være til yderligere fare for cyklisterne kommende fra Kammasvej, hvilket vil forringe trafiksikkerheden i området! Ejerforeningen er af den opfattelse, at en sivegade må forstås som en gade for cyklende og gående trafik. Såfremt en sivegade med biltrafik fortsat overvejes af København Kommune, bør der som minimum foreligge en meget grundig analyse af den trafikale realitet og de trafikale muligheder, hvilket for nuværende ikke synes at være tilfældet. AD. 3 BYUDVIKLINGENS RÆKKEFØLGE OG BETYDNINGEN FOR BAKKEGÅRDSKVARTERET I BYUDVIKLINGSPERIODEN Problemstilling Det fremgår ikke af tillægget til lokalplanen, hvordan byggetrafik med kraner, lastbiler og håndværkere er ind tænkt i forhold til Rahbeks Alle under selve opførslen af de Rahbeks Allé nære bygninger i område IVA. Løsningsforslag Vi vil derfor umiddelbart forvente, at al byggetrafik, dvs. tunge lastbiler, håndværker biler mm. udelukkende benytter til- og frakørsel til byggepladsen via Ny Carlsberg Vej, og at man opfører bygningerne fra periferien og ind mod centrum af Carlsberg Byen. Samtidigt ønsker vi, at der indtil færdiggørelse af Carlsberg Byens område IVA opretholdes en permanent afskærmning til Rahbeks Alle i lighed med nuværende begrænsning i området.