Oprettet: 8. marts 2010
Svarnummer:
6

Indsendt af

Peter Theill Eriksen

Postnr.

2100

By

København

Høringssvar

Københavns Kommune Østerbro, 08.03.2010 Teknik- og Miljøforvaltningen Center for Miljø Kalvebod Brygge 45 Postboks 259 1502 København V Att: Supplerende høring om støj fra Nordhavnsvej Supplerende høringssvar om støjmåling Nordhavnsvej. Som udgangspunkt er en øget støjpåvirkning af et i forvejen stærkt belastet kvarter komplet uacceptabelt. I forbindelse med omlægning af den tunge trafik (fra Strandøre/Strandpromenaden til) Strandvænget var aftalen og udgangspunktet, at der hurtigst skulle etableres en forbindelse til Lyngbyvejen, der neutraliserede støjstigningen, og her er der så tale om endnu en stigning. I sammenhæng med områdets rekreative funktion med Danmarks største lystbådehavn og en badestrand under anlæg virker det på grænsen til et politisk selvmord ikke at flytte trafikken ned i en tunnel hele vejen til Nordhavnsområdet, der som bekendt er hele formålet med øvelsen, og afsæt til en mulig østre omfartsvej i havnen. Husk at det er en meget vigtig politisk beslutning, og at det ikke er forvaltningen, der skal styre udviklingen i København, med hvad der forekommer som en ultra kortsigtet model, der ikke løser noget som helst trafikproblem, men derimod blot flytter bilkøen fra Hans Knudsens Plads til ”Svanemølleudfletningen”. Der arbejdes som bekendt med 2 forslag til at forbinde Lyngbyvej med Nordhavnsområdet. A bestående af etaperne A1 og A2 udført som ´cut and cover´ tunnel. B udført som en boret tunnelløsning. Prisen for A og B er ens, og hvis der skal opregnes fordele og ulemper ved dem begge ser det således ud: A medfører: At dele af Kasernen skal nedrives og genopføres, hvilket medfører at bevaringsværdigheden af anlægget udvandes, samtidig med at det er dyrt. At den kollektive trafik skal omlægges og tusindvis af mennesker forsinkes hvilket bør kapitaliseres og medregnes. Flere års lukning af Svanemølle- og Kalkbrænderihavnen. Andre gener i anlægsfasen herunder støjforurening. Afsnøring af den nordligste del af Københavns kommune. Det kunne overvejes at gøre kvarteret til en del af Gentofte kommune. Store omlægninger af gasledninger, kloakker mmm. Store værditab på ejendommene i området. Støj i stigende mængder i al evighed. B medfører: At Østerbros eneste rekreative kyststrækning bevares og styrkes. At den meget populære Café Jorden rundt kan bevares. En markant reduktion af støjforureningen fra især den tunge trafik til gavn for alle, hvilket bevisligt medfører bedre livskvalitet og –længde for mange mennesker. Det eneste argument for forslag A forekommer at være, at de midler der er afsat passer til A1, og det kan simpelthen ikke passe at man, som alle fornuftige mennesker ville gøre, ikke venter indtil man har råd til at udføre den rigtige løsning, der jo ikke engang er dyrere hvis hele strækningen fra Lyngbyvej til Nordhavn udføres. Valget af løsning B burde være nemt og oplagt. En såkaldt ”no-brainer”. Det kan ikke være sandt, at forvaltningens (endnu engang) for lave budget skal medføre den katastrofal fejl som valget af A forslaget vil være. Vi har som planlæggere/arkitekter maa og beboere gennem næsten 20 år fulgt udviklingen nøje, og er dybt bekymrede for risikoen for at blive en af de nærmeste naboer til den forkerte løsning A, som vi vil gøre alt for at undgå. Vi står naturligvis til rådighed med yderligere oplysninger, hvis dette ønskes. Venlig hilsen Birgitte de Neergaard & Peter Theill Eriksen, Strandpromenaden 11 (på hjørnet af Strandvænget) 2100 København Ø