Oprettet: 26. september 2014
Svarnummer:
4

Indsendt af

Henrik Bornemann Carlsen

Virksomhed / organisation

AB Enghaven

Postnr.

1761

By

Kbh. V

Høringssvar

København, d. 24. september 2014 Efter høring vedrørende lokalplanen omkring Carlsberg d. 23. september 2014, har AB Enghaven konstateret følgende: Københavns kommune og Carlsbergbyen stiler mod at være CO2 neutrale, udtaler de bl.a. på mødet. Dette har AB Enghaven svært ved at få til at stemme overens med de faktuelle realiteter, nemlig den forventede mertrafik. Der var mange og flere bud på, hvor mange biler, som kan forventes at benytte Ny Carlsbergvej. Vi har valgt det laveste tal: 8.000 biler i døgnet. Rambøll forventer en buslinje til at have 10 minutters drift. Dette bliver til 288 passager i døgnet af vores ejendom, alene ved denne busdrift. Derudover estimeres der 30 turistbusser i døgnet at skulle besøge Carlsbergbyen. Derudover opereres med et gæsteantal på 500.000 besøgende årligt. Miljøstyrelsens grænser for støjpåvirkninger på max. 55db er allerede i dag overskredet. Den forventede mertrafik, vil få overskridelsen til at blive yderligere forøget. Da dette bliver nævnt, er svaret fra Rambøll: ”Det er ikke vores problem”. Svaret er ganske utilfredsstillende og Carlsbergbyens naboer er bekymrede grundet den øgede forventede mertrafik fra både biler og busser, men så sandelig også for det øgede støjniveau. Rambøll nævnte også at man havde vurderet, at det ikke var nødvendigt med en ny VVM-vurdering. Dette mener AB Enghaven at der i høj grad er brug for, da Carlsbergbyens vurderinger og beregninger bygger på en miljøplan fra 2006 og er derfor ikke tidssvarende. Samtidig ligger der et ønske om, at København bliver den reneste by i Europa i 2015. Hvordan kan dette hænge sammen med den øgede trafikstrøm med tilhørende forurening af bil- og diselos? Et andet aspekt er den folkeskole, som ligger umiddelbar op til Ny Carlsbergvej. Ved en øget trafikstrøm samt busdrift, falder sikkerheden for skolebørn, som skal til og fra skolen. AB Enghaven vurderer at en skolepatrulje i et lysreguleret kryds, ikke længere er nok, da oversigtsforholdene samt mertrafikken forringer muligheden for at krydse vejen væsentligt. Der er ligeledes etableret skolegård lige ud til Ny Carlsbergvej. AB Enghaven mener det er uacceptabelt at planlægge så meget mertrafik og 10 minutters busdrift, uden hensyntagen til omkringværende skolebørn og beboere. Et 3. aspekt er hensynet til de eksisterende nabobygninger beliggende på Ny Carlsbergvej og Vester Fælledvej. Den påvirkning i form af rystelser, som afstedkommes af den øgede mertrafik, dels under byggeprocessen med tunge køretøjer, samt den forventede bil- og bustrafik er bekymrende. AB Enghaven fik i år 00 af arkitekter lavet en tilstandsrapport, som påviste at vores fundament omkring Ny Carlsbergvej 36-38 var belastet, da området dels er beliggende ovenpå en gammel mose og dels af mange års rystelser fra bus og biler, som påvirker både facade og fundament i form at mange sætningsskader. AB Enghaven tilskrev således d. 26.3.01 daværende HT med forespørgsel om at få rykket busstop udfor Ny Carlsbergvej 36-38, hvilket efterfølgende blev flyttet af HT. Tilstanden af facade og fundament er den sammen som i 2000, hvilket betyder at den forventede mertrafik igen vil have en belastende virkning på vores ejendom, hvilket selvfølgelig vækker bekymring. Der er fra vores side et krav om at der ikke bliver anlagt busstop på strækningen Ny Carlsbergvej 36-38, samt at der tages tiltag for at mindske rystelser og støj. AB Enghaven stiller sig ligeledes undrende overfor de påtænkte parkeringsforhold indenfor Carlsbergbyen. Der oplyses om at der etableres underjordiske parkeringspladser, men ikke i et antal som svarer til beboerantallet. (Svarer til hver 4. beboer kan få en parkeringsplads). Der bliver yderligere sagt fra Københavns Kommune, at man ikke påtænker at udstede parkeringslicenser til beboere i Carlsbergbyen. Efter vores mening er der 2 ting i ovenstående. Såfremt man nægter at udstede beboerlicens til beboere inden i Carlsbergbyen, er der efter vores vurdering tale om diskrimination, hvilket vil bidrage til opfattelsen ”dem og os”. Yderligere nægter AB Enghaven at tro på at der ikke sker en voldsom søgning på de allerede få eksisterende parkeringspladser i brokvarteret. Os bekendt er Københavns kommune, de eneste i landet, som selvbestaltet sælger en ikke-eksisterende vare, nemlig P-pladser. Ab Enghaven skal hermed gøre indsigelse mod Carlsbergbyens og Københavns kommunes brug af miljøplan for 2006. Der skal endvidere laves en ny VVM-måling, som belyser belastninger og konsekvenser for de omkringliggende bebyggelser og beboere, i form af støj, rystelsespåvirkninger på facader og fundament samt forurening af den omkringværende luft. Med venlig hilsen Henrik Bornemann Carlsen Formand for AB Enghaven Ny Carlsbergvej 36