Oprettet: 8. marts 2010
Svarnummer:
4

Indsendt af

Ebbe Lauridsen

Virksomhed / organisation

Menighedsrådet i Lundehus sogn

Postnr.

2100

By

København Ø

Høringssvar

Høringssvar vedrørende Nordhavnsvej Menighedsrådet ved Lundehuskirken henviser med dette høringssvar til den protokolbemærkning som Klaus Bondam (B) afgav og som Socialdemokraterne tilsluttede sig på mødet 27. maj 2009 i Teknik- og Miljøudvalget.: "Det Radikale Venstre og Socialdemokraterne mener, at det er afgørende, at den arbejdsgruppe, der nu nedsættes mellem staten og kommunen og som skal belyse mulighederne for en østlig ringvej, færdiggør sit arbejde, før der træffes endelig beslutning om valg af vejforslag. Arbejdsgruppen skal bl.a. sammentænke en østlig ringvej med den planlagte Nordhavnsvej og beskrive mulighederne for finansiering af en fremtidssikring af Nordhavnsvej. Det Radikale Venstre og Socialdemokraterne mener, at der først bør træffes endelig politisk beslutning, når arbejdsgruppen har færdiggjort sit arbejde” Vi frygter nu, at Teknik- og Miljøforvaltningen har tænkt sig at se stort på denne protokolbemærkning. Det finder vi meget kritisabelt Ikke mindst i lyset af de mildest talt uafklarede økonomiske forhold omkring Metroen, Nordhavnsvejen og den fremtidige østlige ringvej. Vi vil derfor anbefale følgende: 1: At man venter med den endelige beslutning om valg af vejforslag, til det kan ske som del af en samlet plan, der også omfatter finansiering. 2: At vejprojektet skifter ejer, således at staten som i det øvrige land også her får ansvaret for den overordnede infrastruktur. Det karakteriserer det nuværende vejprojekt, at det primært har forholdt sig til den trafikale betjening af Nordhavnen, og sådan er rammerne jo også sat for projektet. Problemerne derved er følgende: • Nordhavnsvej er ikke blevet sat ind i det større perspektiv, som angivet af infrastrukturkommissionen. • Tilslutningsanlægget ved Helsingørmotorvejen vil blive en underlig lavklasset løsning, mems vejanlægget i øvrigt er højklasset helt over i en havnetunnel. • Allerede i dag søger trafikken i myldretiden alternative veje i randområderne, men projektet er inden for sine rammer indifferent overfor, hvordan det over døgnets forskellige tidspunkter vil påvirke trafikbelastningen på Helsingørmotorvejen, og i randområderne langs Helsingørmotorvejen. Det er ikke undersøgt. For Helsingørmotorvejen er jo statens ansvar og ikke Københavns Kommunes. Da der overvejende er tale om pendlertrafik, mangler der en part, som naturligt kan tage ansvaret og sikre hovedstadsregionens trafikafvikling. Nordhavnsvejen bør derfor være en statslig opgave, der tænkes ind i Statens trafikinvesteringer (som der også lægges op til i regeringens seneste trafikinvesteringsplan). 3: En tunnelløsning ønskes I mange storbyer bygges tunneler. Det er meget dyrt, men først og fremmest er det en engangsinvestering. Den dårlige trafikafvikling og følgevirkningerne af de manglende afværgeforanstaltninger mod støj- og forurening er for samfundet derimod driftsomkostninger, der kan tælles i milliarder af kroner, hvert eneste år. Kun Staten er stor nok til at bytte disse stadige driftsomkostninger til en enkeltstående investeringsomkostning. Forbindelsen mellem Nordhavnen og Helsingørmotorvejen kan udrettes i et naturligt sammenhængende forløb, hvis forbindelsen flyttes nordligere i forhold Helsingørmotorvejen. Det vil muliggøre en højklasset løsning, som anbefalet af infrastrukturkommissionen. Projektets indsats har for så vidt angår tilslutningsanlæg hovedsageligt været lagt omkring Ryparken Station. Her er blevet opstillet løsningsmodeller. I modsætning dertil står det alternative forslag om et nordligere tilslutningsanlæg ved Bomhusvej, hvor projektet (som oplyst) udelukkende har beskæftiget sig med at finde problemer. Det kunne have været interessant, hvis man også her havde forsøgt at finde løsningsmodeller, der havde udfordret problemerne. Men projektets rammer har formentlig begrænset en ligeværdig behandling. Projektet har heller ikke forholdt sig til det meget væsentlige for Østerbro, at materialer vil kunne sejles væk, hvis en boregrav etableres i Nordhavnen. Man vil derved kunne undgå bortskaffelse af materialer med rigtig mange vogntog igennem byen. 4: Støjværn langs Lyngbyvejen ønskes På grund af den øgede trafik, som Nordhavsvej vil medføre, bør der opsættes støjværn langs Helsingørmotorvejen. Særligt de steder, hvor Helsingørmotorvejen er oppe i terræn, vil få en voldsom støjforøgelse. Borgene, der bor her, forventer derfor, at den skadevoldende vejmyndighed opsætter støjværn i Københavns Kommune langs Helsingørmotorvejen, ligesom det tidligere er blevet gjort i Gentofte Kommune. 5: Luftforureningen langs Lyngbyvejen Luftforureningsproblematikken er blevet behandlet meget overfladisk, og der er ingen tal på størrelsesorden. Man oplyser ikke om luftforureningen i udgangsniveauet langs Lyngbyvejen, og man forholder sig ikke til hvor meget luftforureningen vil stige i influensområdet! Partikelforurening fra dieselvogne (50% af trafikken) er dokumenteret at være særdeles farligt. Indførelsen af miljøzoner sammen etableringen af Nordhavnsvej vil flytte den dieseldrevne lastbiltrafik fra Tuborgvej til Lyngbyvej. 6: Nordhavnsvejudfletning til Lyngbyvejen uønsket Problemet med lastbilerne vil kunne blive ganske alvorligt for miljøet, hvis Nordhavnsvej får udfletning til Lyngbyvejens parallelvej ved Ryparkens Station i nordgående retning til. For da vil rigtig mange lastbiler og biler, der i dag kører ad Tuborgvej, søge over krydset Lyngbyvej/Emdrupvej ad Emdrupvej mod Tuborgvej. Det nævnes der ikke noget om i undersøgelsen. Med venlig hilsen Ebbe Lauridsen på vegne af. Menighedsrådet i Lundehus sogn

Materiale: