Høringssvar vedrørende VVM-redegørelse for Enghave Brygge

Oprettet: 13. september 2014
Svarnummer:
13

Indsendt af

Jan Haugaard

Postnr.

1674

By

København V

Høringssvar

Til Københavns Kommune For mig som mangeårig roer er Københavns Havn en herlighedslokalitet i klasse med Århus Bugten, med store udblik og disede horisonter. Havnens brede løb mellem byens utallige smukke, nye og gamle bygninger er, som også titusinder af gæster i Havnerundfarten oplever det, en fryd for øjet og opløftende for sjælen i al slags vejr. Disse enestående herlighedsværdier vil lide væsentlig og uoprettelig skade ved gennemførelsen af Enghave Brygge projektet. Derfor vil jeg gerne anføre følgende høringssvar vedr VVM-redegørelsen for Enghave Brygge, og jeg forholder mig her til: VVM-redegørelse for Enghave Brygge af 18. juni 2014, s 26, 1.6.9 Skibstrafik: Der er ikke konstateret miljøpåvirkninger fra projektet, som kræver etablering af afværgeforanstaltninger. Skibstrafikken i Sydhavnen vurderes på nuværende tidspunkt at være markant lavere end i de nordlige dele af Københavns Havn. I fremtiden må mere skibstrafik dog forventes i takt med, at bydelen udvikles. Ved Enghave Brygge projektet vurderes tilstedeværelse af den ca. 700 m lange Enghave Kanal, der vil løbe parallelt med havneløbet, at kunne udgøre en mulig segregation mellem havnens ’bløde trafikanter’ og den tungere skibstrafik af motorbåde og erhvervsfartøjer i havnens hovedløb. Ifølge lokalplanforslaget skal hovedkanalen ’Enghave Kanal’ have en bredde på 18 m (se VVM redegørelsen af 18. juni 2014, s. 16, pkt 1.1.3) HØRINGSSVAR Enghave Kanal er for smal til gennemgående trafik af kajakker, roklubbåde, langsomme motorbåde mm - foruden at der også skal være plads til beboernes egne både - hovedløbet vil således ikke blive aflastet - og med den allerede stigende trafik, ikke mindst af "bløde trafikanter" kan det forudses, at hovedløbets indsnævring som følge af Enghave Brygge projektet vil medføre væsentlige begrænsninger i havnens rekreative værdi, set fra vandsiden. Enghave Brygge projektet er med sit nuværende omfang presset ind mellem Ørstedsværket mod vest, MAN Diesel og Turbo mod syd, med de sikkerhedsafstande, som det medfører. Det har man ladet gå ud over det brede havneløb, der med sine indlysende herlighedsværdier burde være urørligt; denne "bredning", der mod øst er kantet af Amager Fælled, udgør et formidabelt byarkitektonisk element - som et stykke af Limfjorden med højhusene i Ørestaden og Amager Strand på horisonten, som Manhattan set fra Queens tværs over East River . Det rigtige må være at lade kajkanten blive hvor den er, og indrette bebyggelsen efter den, og efter udsigten mod øst over havneløbet og Amager Fælled Venlig hilsen Jan Haugaad