Oprettet: 8. marts 2010
Svarnummer:
159

Indsendt af

Ulf Mortensen

Postnr.

1422

By

København

Høringssvar

Indsigelse mod lokalplan Fire broer i Christianshavns kanal! Ved borgermødet om lokalplanen d. 4. februar kunne kommunens embedsmænd bekræfte, at når lejemålet på Papirøen løber ud, så vil der bygges en vejbro i Strandgades forlængelse til den kørende trafik til Papirøen. Denne vejforbindelse vil erstatte den nuværende vejforbindelse fra Prinsessegade/Trangravsvej. Formålet med at ændre adgangsforholdene er at aflaste Prinsessegade for den fremtidige biltrafik til Papirøen, som kan forventes at blive en del større end idag. Med de foreslåede broer, som denne lokalplan lægger op til, vil dette kanalkryds mellem Christianshavns kanal og Trangraven indenfor en kort årrække få i alt 4 broer, en over hvert ben. Ud over at 4 broer betyder spild af skattebetalernes penge, så er det den sande død for Christianshavns kanal. Det vil betyde at sejlbåde skal vente på at to broer skal åbne for at kunne komme ind i kanalen. Det er en stor mangel at lokalplanen slet ikke har denne fremtidige problematik med. Det bliver end ikke nævnt. Dette gør at planen er meget kortsigtet. Nedskæringer i driftbevillinger rimer ikke med oplukkelige broer Hvert år bliver det skåret ned på kommunens driftbevillinger, også på vejområdet. Kommunen har selv vurderet at man har brug for ca 60 mio kr pr år til drift og underhold af kommunens broer i de kommende år. Det er ca 40 mio mere end man har i dag på driftbudgettet. Denne meget store forskel i bevillinger gør det svært at tro på kommunen, når den lover en broåbningspolitik, der er generøs overfor sejlerne. Med de årlige nedskæringer på drift, så kan man frygte at broåbningstider og åbningsfrekevens vil blive skåret ned hvert år. En oplukkelig bro er dyr i drift og de andre broer i kommunen er ved at ruste i stykker. Hvordan vil kommunen prioritere i fremtiden? Dette spørgsmål kan selvfølgelig ikke løses i en lokalplan, men det er bare en af de uløste ting, som lokalplanen end ikke berører. Lokalplanen er sat i søen for at muliggøre et presigefuldt anlæg (som det nu er svært for politikerne at bakke ud af). Driften af anlægget er ikke lige så prestigefuldt og kan risikere at blive helt forsømt indenfor en årrække. Ulf Mortensen