Høringssvar vedrørende Sprog og integration

Oprettet: 29. august 2014
Svarnummer:
24

Indsendt af

Niels Hansen

Virksomhed / organisation

Klynge Ø2

Postnr.

2100

By

Købenahvnb

Høringssvar

Østerbro 25-08-2014 Høringssvar omkring sprog og integration Indledende bemærkninger I Klynge Ø2 ønsker ledelsen i samarbejde med bestyrelsen og personalet at udtale os om sprog og integrationspakken. Vi støtter målsætningen om, at alle børn skal have samme muligheder. Vi kan i vores daglige arbejde konstatere, at hver enkelt institution har sine egne udfordringer og muligheder, så derfor mener vi at en sprog- og integrationspakke skal være fleksibel, så der er plads til forskellige løsninger, der giver den bedst mulige løsning for både barn og institution. Vi har i vores daglige arbejde integreret de pædagogiske pejlemærker i hele klyngen, og sprog- og integrationspakkens hovedindsatser passer godt ind her. Samtidig giver den nye muligheder for at opkvalificere det pædagogiske arbejde på sprog og integrationsområdet. Særligt vil vi fremhæve vigtigheden af at opkvalificere samarbejdet med forældrene; det såkaldte forældrepartnerskab. Krav om brug af metoder og redskaber Vi er enige i at udvikling af nye metoder og værktøjer er vigtig, men der skal samtidig gives plads til den nødvendige refleksion og læring. Både blandt det pædagogiske personale og hos ledelsen. Vi vil kraftigt anbefale, at nye metoder og redskaber får en robust fleksibilitet, så de kan tilpasses konteksten i de enkelte klynger og institutioner. For at skabe en forståelse af at arbejde med nye metoder og redskaber, er det en ledelsesopgave, sammen med personalet, at få det implementeret til en fælles forståelse i personalegruppen. Det er en proces der kræver veluddannet personale, Endelig er det også vigtigt at have fokus på balancen mellem tid til dokumentation og tid til børnene. Styrket vidensoverdragelse Vi er opmærksomme på, at det vigtige skift fra børnehave til skole, er et fikspunkt institutionerne til stadighed skal udvikle. En væsentlig udfordring her er, at børnehaverne skal forholde sig til mange forskellige skoler. Her kan en koordineret indsats være med til at skabe en større helhed. Bedst kvalificerede medarbejdere Vi er enige i, at der skal skabes udvikling i institutionerne og at medarbejderne er kernen i denne udvikling. Her er der forskellige løsningsmodeller, der indbefatter såvel opkvalificering af personale, mere tid til børnene samt en fleksibel økonomi. Endelig er det vigtigt at få ressourcer til at opkvalificere særligt engagerede medarbejdere, der brænder for deres område, frem for kun at rekruttere sig til ekspertisen. Intensive læringsforløb God ide at se på anvendte initiativer. Vi vil foreslå, at det så vidt muligt foregår tæt på det daglige arbejde. Rådgivning af forældre Vi synes, det er afgørende, at hele familien er inddraget. Sprog og kultur kan give særlige udfordringer som den enkelte institution skal kende til. Videreuddannelse af personalet i hvordan en helhedspræget indsats omkring familien kan ske, vil være et positivt tiltag. Ressourcer Vi vil anbefale, at institutioner, der er særligt udfordrede, kan få ressourcer til en profileret indsats. Hvis der skal laves en succesfuld profileret indsats, er det samtidig vigtigt, at der fastlægges en langsigtet økonomisk ramme, der følger projektet til dørs. I en travl hverdag, hvor der kun er ressourcer til at følge normeringen, bør der tilføres ekstra midler og/eller ekspertise, der sikrer at målene i sprog- og integrationspakken kan nås. Med venlig hilsen Niels Hansen Klyngeleder Klynge Ø2 – ”Firkløveret” Tlf. 29 28 35 17 Mail: nh@buf.kk.dk