Oprettet: 8. marts 2010
Svarnummer:
154

Indsendt af

Morten Lind

Postnr.

1408

By

København K

Høringssvar

Hermed min indsigelse mod det fremlagte lokalplanforslag om broer over Inderhavnen og kanalerne. Som københavner med stort K, cyklist med stort C og ikke båd- eller bilejer, er jeg fortvivlet over det forslaget som - hvis det realiseres - udenfor enhver tvivl vil ødelægge det helt enestående, levende og historiske miljø i Christianshavns Kanal. Det er en helt uacceptabel pris for 2-3 minutter sparet på cykel, når vi i stedet burde sætte gratis 2-3 minutters pendulfærger ind mellem Holmen og Amaliehaven og mellem Nyholm og Toldboden ... Ofte hører man at lokale politikere beklager sig over at København tømmes for havneliv. Hvis broerne bygges fortsættes denne aktive havnedød - denne gang helt ind i hjertet af byen. Det vi være til ubodelig skade for vores bydel, for hele København, for turismen, for de mange besøgende skibe og for byen som en 'Havn'. Desværre tror mange, på baggrund kommunens forsikringer, at broernes påståede oplukkelighed løser problemet. Der er imidlertid ingen svar på de 117 simple spørgsmål om, hvordan det skal kunne lade sig gøre: Hvad skal skibene betale for en broåbning? Hvem skal betjene maskineriet? Skal de kunne åbnes aften og nat? Hvilken teknik skal bruges? Hvad sker når teknikken ikke virker? Vil sikkerheden overhovedet kunne godkendes? Hvor lang tid tager en åbning, når 5-10 sejlbåde skal sejle igennem? Bliver kanalen blokeret for havnerundfarten o.a. når sejlerne venter i kø på en broåbning? Hvad bliver ventetiden for cyklisterne ved en broåbning? Kan nogen pege på eksempler i Danmark, Norden eller Europa på, at det kan lade sig gøre? Man kan spørge sig selv hvordan poltikerne kan lade en cykelprognose, som ikke nævner at broerne skal kunne åbne, (med deraf følgende ventetid), danne grundlag for beslutningen. (Ja - og hvordan kan Dansk Cyklistforbund stå model til samme mangelfulde prognose?). Med venlig hilsen Morten Lind Wildersgade 64 1408 K