Oprettet: 7. marts 2010
Svarnummer:
152

Indsendt af

Ulla Bo Skovvart

Virksomhed / organisation

Privat

Postnr.

1422

By

København K

Høringssvar

Tænk før du stemmer, politiker! Indsigelse vedrørende lokalplan: Stibroer over Inderhavnen og kanaler på Christianshavn København er unik – man kan sejle helt ind til byens hjerte gennem Christianshavns Kanal. Man kan sejle og gå rundt i 400 års kulturhistorie, der lever i og omkring de fredede kanaler.Det kan man ikke andre steder i Nordeuropa. Sejlerne giver liv – liv der er en lise at se på for byens borgere og for inden- og udenlandske turister. At se livet på vandet er alfa-omega for oplevelsen af netop vores by. Det liv kan ikke eksistere bag broer, uanset at de er oplukkelige. Det er dokumenteret, men desværre uden at BR-medlemmerne har fået det at vide. En realisering af lokalplanens broprojekt vil smadre ikke bare et unikt kulturhistorisk og menneskeligt miljø, men også medføre stor nedgang i turistindtægter. Turister vil jo se det unikke. Når kun både lavere end havnerundfarten kan passere under broerne – og det kun med besvær på af håbløse ventetider broåbninger og –lukninger i havn og kanaler for folk på både vand- og landsiderne, så holder dette liv op. At fredningen af kanalerne skal ophæves for at gennemføre projektet demonstrerer tydeligt, at man nu tilsidesætter tidligere samfundsmæssig konsensus om det bevaringsværdige område. Pyt med beboerne... Kanalbroerne vil tillige smadre den eksisterende ’lommepark’ ved Islands Plads, der hører til Lejerbos 245 familier. Pladsen er tilgængelig for og benyttet af alle Christianshavns indbyggere – samt af alle forbipasserende på tur langs kanalerne.Bebyggelsens hjørneplads bruges af beboerne i det almene byggeri til samvær og spisning i sommertiden, fordi det er det eneste uderum med aftensol. Broprojektet medfører ekspropriering af dette område samt af vejføringen for ikke mindre end en dobbeltrettet cykelsti på hver af de to snævre kajer. Flere af de få træer må lade livet, og beboerne vil få stærk cykeltrafik umiddelbart uden for deres vinduer. Selve hjørnepladsen bliver totalbesat af manøvreplads for gående og cyklister i to retninger samt maskinhus for brobetjening med deraf følgende lydgener. Foran en del af bebyggelsen vil beboerne skulle træde direkte fra opgangen ud i en cykelsti – der er ikke plads til fortov. Cykelstierne i den projekterede linjeføring kan ikke betragtes som værende af væsentlig samfundsmæssig betydning. Der er udmærkede cykelstier meget tæt på, som kan benyttes uden at ødelægge området og som tillige vil give bedre forhold for cyklister. Tænk dog Det er ufatteligt, hvis nogen kan stemme for denne hovsaløsning på en forbindelse over havnen, når andre billigere og bedre løsninger ligger lige for. Vores hovedstads historie ligger nu åben. Hvorfor dog lukke den inde på grund af et uigennemtænkt projekt. Smadres dette miljø, vil København endnu mere komme til at ligne alle andre byer. Mange fine indsigelser her blandt høringssvarene opremser de konkrete problemer. Og mange nævner de alternativer, der kan løse problem med en forbindelse over havnen uden disse ødelæggende konsekvenser. Hvorfor dog ikke lytte, analysere behovet og tænke overordnet, inden en så voldsom indgriben sætter et definitivt stop for dette sårbare og unikke miljø. Stem nej til lokalplansforslaget – en forbindelse over havnen kan laves billigere og bedre - fx med pendulfærger over Inderhavnen og en tunnel fra Grønlandsk Handels Plads til Arsenaløen. Eller ved at bruge andre af de 42 km bolværker i København og fx lægge en forbindelse nordligere i havnen, hvor den vil have lagt flere brugere. - Eller ved at vente på at Papirøen om få år skal åbnes for offentligheden – eller ved at projektet med en langsgående tunnel udmøntes, så disse kan sammentænkes. - Eller... Lidt luft inden en beslutning, der kun kan ødelægge, vil klæde Borgerrepræsentationen. Stem derfor nej nu!