Høringssvar vedrørende Skoledistrikter 2015/16

Oprettet: 20. juni 2014
Svarnummer:
85

Indsendt af

Dortea Noll

Virksomhed / organisation

Forældrerådet Vanddråben/Høstakken

Postnr.

2300

By

kbh s

Høringssvar

Hørringsvar fra forældrerådet i Vanddråben og Høstakken: Skoledistrikter 2015/16 Den foreslående ændring af skoledistriktet for Ørestadskole og heraf overflytning af distriktsområder til Dyvekeskole er blevet diskuteret på forældrerådsmøde i institutionen Vanddråben/Høstakken mandag d. 16. juni 2014. På mødet var der enighed om at forældrerådet sender et samlet hørringsvar, hvor det fremgår, at vi som forældre ikke kan støtte op om ændringerne. Vi ser at ændringen vil splitte kammeratskaber og gøre overgangen til skole unødvendig svær for nye skolebørn, give børn en unødig usikker skolevej og ikke mindst kræve at institutionen sætter flere ressourcer af til eksempelvis ”stærkt samarbejde”. Nærmiljø, venskaber, tilknytning til Ørestad skole Igennem de sidste to år har institutionen sendt 33 glade børn afsted videre til skolestart på Ørestad skole – tilsvarende er der sendt 2-3 glade børn afsted til skolestart på Dyveke og et tilsvarende antal til privatskole. Det har betydet at institutionen på trods af sit Klyngeforhold har orienteret deres arbejde med at gøre børnene skoleklar mod Ørestad skole. Vi som forældre oplever det som en styrke at institutionen kan sende så mange børn afsted til samme skole, børnene har deres gamle kammarater de har haft siden vuggestue med, som det kendte og trygge i opstarten på deres nye skoleliv. Netop at starte på skole kan for nogle børn virke meget skræmmende og at følges med sine venner kan gøre overgangen nemmer og mere tryg for de sårbare børn. En evt. ændring vil betyde at venskaber og trygheden vil blive splittet, da en mindre andel af institutionens børn skal på Dyveke eller andre alternative skoler/privatskoler. Vi mener, det vil være en trist udvikling for institutionen, der netop lige nu nyder godt af at kunne tilbyde et institutionsforløb fra vuggestue til skolestart, hvor man kan følges med de samme venner man bor tæt på og hvor man bliver ved med at færdes i det samme kendte nærområde, også når man starter på skole. Institutionen har gennem de sidste år brugt området omkring Ørestaden som tur mål, det er legepladserne omkring skolen, naturcenteret og ikke mindst skolens nye bibliotek, med teater tilbud osv. Det betyder at børnene fra en tidlig alder lære at færdes trygt i Ørestad skoles lokalområde og lære skolen at kende tidligt. Alt dette gør overgangen til skole nemmere og kan lade sig gøre, fordi den absolutte største andel af børn starter på Ørestad skole. En ændring i skoledistriktet vil føre til at en andel af institutionens børn ikke får same trygge tilhørsforhold til deres nye skole. Ved en evt. ændring af skoledistriktet vil institutionen være tvunget til at etablere ”stærkt samarbejde” med to skoler, vores institution er desværre hårdt ramt af besparelser og sygdom. Vi er bange for at det ekstra arbejde vil føre til et yderligere arbejdspres for personalet. Sikker skolevej Den absolut største konsekvens af ændring i skoledistriktet mellem Ørestad og Dyveke er at en gruppe børn får en skolevej, hvor de skal krydse en af området mest trafikkerede vej (Vejlands Alle) til og fra skole, samtidig vil den for de fleste børn, der rammes af ændringen, blive gjort unødvendig lang. Den nuværende skolevej til Ørestad skole er netop præget af at være meget trafiksikker og giver både børn og forældre mulighed for at cykle, gå, løbe på løbehjul etc langs stisystem, gode cykelstier og indtil flere sikre lysreguleret overgang på Kongelundsvej. Vi mener at en evt. ændring i skoledistriktet fører til: • At der skal laves trafikale ændringer ved krydset Vejlands Alle/Rødemellemvej/Kongelundsvej for at sikre en sikker skolevej, eksempelvis etablering af gangbro/tunnel/skolepatrulje etc. • At forældre skal følge børn til og fra skole i længere tid (op til 5.-6. klasse trin), det betyder mindre fleksibilitet i forhold til eksempelvis legeaftaler og mulighed for at børnene selv kan gå hjem efter skole og fritidstilbud. • At legegruppe og legeaftaler bliver udfordret pga. den store geografiske spredning af børnene – enhver forældre vil være udfordret ved at fragte 5 børn over Vejlands Alle i myldretiden • At flere forældre vil benytte bil for at aflevere og hente børn i de mindre klasser pga. skolevej der krydser Vejlands Alle – det er skidt for kommunernes ambitioner i forhold til sundhed og bevægelse for kommunens yngste