Oprettet: 6. marts 2010
Svarnummer:
118

Indsendt af

charlotte Buch

Postnr.

3320

By

skævinge

Høringssvar

Jeg vil hermed protestere mod de påtænkte broer over inderhavnen og Christianshavns kanaler. Inderhavnen: - Specielt om sommeren, hvor også cyklisternes antal forventes at være størst, besejles inderhavnen af de mange gamle træskibe. Enten må det forventes, at broen jævnligt skal åbnes til gene for cyklister og gående, eller også vil trafikken uddø, og inderhavnen vil alene blive befærdet af Havnerundfartens både og havnebusserne. Både som fastboende ved havnen, men også som turist er synet af skibe i havnen det, der giver liv på vandet. - Den almindelige kommercielle skibstrafik, der fortsat har behov for at komme gennem inderhavnen vil ligeledes, men dog i mindre omfang, genere cyklister og gående. - Havnegade er udlagt som anløbsplads for mindre turbåde. I dag udgår trafikken til Ven fra Havnegade, hvilket vil medføre daglige åbninger af broen. Det kan vel ikke udelukkes, at udflugtssejladser vil øges i fremtiden med endnu flere broåbninger til følge. Broerne over Christianshavns kanaler: - Disse broer vil medføre store gener for det sejlerliv, der præger kanalerne. Masser af turister vil om sommeren enten søge andre havne med indtægtstab til følge for København, eller også vil de hyppige åbninger af broerne skabe surhed for cyklister og gående. - Efter det på borgermødet den 4. februar 2010 oplyste, kan broerne ikke benyttes af kørestolsbrugere, eftersom hældningen vil være for stor. Det er ikke særlig brugervenligt for en by, der gerne vil være handicapvenlig. Fælles for broerne er, at når de først er etableret, vil en fremtidig ny trafik til andre steder på Holmen kræve nye broer, eller medføre store omveje for brugerne. Forslag: - Anskaf pendulfærger eller udvid havnebussernes antal. Det er en løsning, der er langt billigere end broerne. - Færgerne vil ikke genere den frie sejlads i inderhavnen, og cyklister og gående generes ikke af broåbninger - Ændrede trafikbehov kan løses ved omlægning af færgeruterne - Trafikforholdene til Operaen løses langt bedre ved en færgeforbindelse end med den lange vej over de planlagte broer. - Både færger og broer skal betjenes, så der er driftsudgifter ved begge løsninger, men anskaffelsesudgifterne ved en færgeforbindelse er langt mindre - Hvis der skal være forbindelse mellem kanalerne, vil en tunnel hverken genere sejlerne eller cyklister og gående. Afsluttende bemærkninger: - Det er underligt, at gennemtrumfe en broløsning, når både Christianshavns lokaludvalg er imod, og når Indre bys lokaludvalg anbefaler en udskydelse. Det må vel for størstedelen af de cyklende og gående være netop beboerne i de 2 områder, som broerne er tiltænkt.