Oprettet: 4. marts 2010
Svarnummer:
105

Indsendt af

Joan Sørensen

Postnr.

2860

By

Søborg

Høringssvar

Må jeg rette en indsigelse overfor beslutningen om at bygge en - ikke særligt pæn - og ikke særligt praktisk - og på ingen måde nødvendig -bro over Københavns Havn. 1.) Det siges, at broen bliver lavet for cyklisternes skyld - selvom der er lavet en undersøgelse, der påpeger, at de fleste cyklister ville få cirka 1 km eller længere vej at køre på arbejde eller studier. Jeg er selv cyklist, og så hellere, at der kom flere grønne bølger i København, bedre cykelstier, og at der blev lavet en sliske eller - endnu bedre - en cykelsti op ad den ikke tilgængelige trappe under Knippelsbro. Ensretning af den farlige Nørrebrogade, og lapning af huller i cykelstierne må veje tungere end en bro ud til Holmen. På den måde kunne Københavns Kommune spare mange penge, og gøre en masse cyklister glade. - Og redde det unikke havneliv ved og omkring Christianshavns Kanal. 2.) Der er ikke rigtigt noget at komme efter ude på Holmen - andet end operaen, og hvor mange gange går den enkelte i Operaen på årsbasis? København har brugt mange penge på havnebussen, der fungerer fint. Skulle man endelig ønske at lave bedre forhold til Operaen og Holmen, ville en tunnel og en Metro-linie være oplagt. På den måde ville trafikken også komme væk fra gadeplan, og skabe bedre plads til cyklisterne. 3.) Broen skal åbne op to gange i timen.. og hvor mange cyklister gider tage en bro, som de ikke kan vide, om er åben eller ej? Som cyklist ville jeg som sagt hellere have flere grønne bølger i byen, og nogle flere og bredere cykelstier. Jeg gider da ikke at holde i kø og vente på en bro, der først skal åbne og så lukke ned igen. Jeg vil hellere hurtigt afsted - og her er de nuværende broer, Langebro og Knippelsbro, aldeles udmærket. Broen skal desuden bemandes 24 timer i døgnet - det lyder dyrt, hvor mange sygeplejersker mon vi ville kunne få for de penge? 4.) Der kommer til at ligge en masse både i kø, og det er farligt for kajaksejlerne og jollerne, og kan skabe problemer for Havnerundfarten, at der ligger både i kø og venter på, at broen skal åbne. Det ville givetvis ikke være noget problem, hvis det ikke var fordi, at Christianshavns Kanal er så smal, som den er. Men der er, som sagerne står nu, lige netop plads til havnerundfarten og en modsejlende båd - og her skulle skibene ligge og vente på at kunne komme under broen??? Det bliver et kaos uden lige. 5.) Når først det rygtes i udlandet, vil der formodentlig komme færre sejler-turister til. De fravælger Kbh's havn på grund af den manglende tilgængelighed. Det betyder færre havneafgifter til København. Desuden bliver der nu taget mange billeder af alle de flotte sejlbåde, der ligger i kanalen, og mange sidder og nyder de lange sommeraftener på molen, og handler i butikkerne rundt omkring. 6.)Christianshavns Kanal er et af de hyggelige, autentiske steder, der er tilbage i København, og den kan risikere at uddø med den nye, grimme bro, der desuden slet ikke er designet til omgivelserne. Se bare på Islands brygge, hvor der ingen sjove, gamle sejlbåde er, fordi de ikke kan komme ind. Der kommer kun en enkelt speedbåd forbi i ny og næ. Christianshavns Kanal ender med at blive trist og grå, med kun joller og speedbåde, idet de rigtige sejlere bliver nødt til at finde andre steder at have deres både. Det er en skændsel for Danmark, og ikke mindst København, der historisk er en sejlernation. Det er slemt nok, at der er så få husbåde-pladser i København! Det er en attraktion i Holland, men herhjemme er det alt for svært at få en husbådeplads. 7.)Sidst, men ikke mindst, er området faktisk fredet. Og det kan man da godt forstå! Det er en af de sidste flotte havnekanaler, med ægte sejlerstemning og forskellighed, hygge og liv, der er tilbage i København. Det kan ikke passe, at Christianshavns Kanal også skal lide under politiske fejlbeslutninger, som på Rådhuspladsen, hvor de nu endelig - efter 14 år - river den grimme busterminal ned. Det kan ikke være rigtigt, at politikerne hellere vil have deres navn på et eller andet prestige-bygningsværk, men slet ikke sætter sig ind i de egentlige behov for bedre cykelforhold. Giv os hellere nogle ordentlige cykelforhold, flere grønne bølger, bedre cykelparkering, bedre og billigere offentlig transport, og lad Christianshavns Kanal leve!!!