Høringssvar vedrørende Lergravsvej - Supplerende høring

Oprettet: 21. marts 2014
Svarnummer:
33

Indsendt af

Vladimir Chatokhine

Postnr.

2300

By

København

Høringssvar

Til: Byens Udvikling, Center for Byplanlægning, Postboks 348, 1503 København V Att.: Dan Mogensen, Chefkonsulent E-mail: buensudvikling@tmf.kk.dk Lokalplanforslag ”Lergravsvej” option dateret 7. marts (Ref.: Sagsnr. 2014-00401145, Dokumentnr. 2014-0040145-1 / Bydel Amager Øst ) ikke tage hensyn til den interesse og bemærkningerne af borgere af de eksisterende boliger i Øresundshave Lergravsvej 54-58. Desværre kan vi se, at den første hørringsrunde ikke ændret sig meget, de beklagede gener er stadig de samme. Vi give hermed vores indsigelse mod lokalplanforslaget ”Lergravsvej”. 1. Miljøforhold – livskvalitet / “sollys til alle” 1.1. I den oprindelige lokalplan står der, at man vægter “sollys til alle”. Dette stemmer ikke overens med den byggeløsning der er fremlagt i den nye plan som kun tager højde for sollys og komfortzone kun til det nye byggeri og ikke de eksisterende bygninger. Det er uacceptabelt, at man i den grad ikke tager hensyn til de eksisterende beboere i ejerforeningen Øresunds Have, ved at placere så høje bygninger (23-20m) tæt op ad skellene til de to områder, som vil formørke og kaste lange skygger ind over boligerne. En ny tårn - 42 m høj bygning fuldstændigt nært sollys på Øresundshave i eftermiddag, hvor børnene leger. Skyggediagrammet viser tydeligt at allerede den 22. september fra klokken 09.00 går skyggen til midt på boligblokken Lergravsvej 54-58, og vil kaste massive skygger ind over de eksisterende boliger i Øresundshave og ikke kun i vintermånederne men hele 8 måneder om året - fra september til april. Er det i orden? Løsning prioriteter: 1.A. Tilbage til det oprindelige skitserede lokalplan nr. 346, tilbage til det oprindeligt planlagte parallel byggeri i samme højde som de første 5 etaper. 2.A. Større afstand fra de nye bygninger til de eksisterende eller færre etager (max. 5 / max højde 14m), så der sikres solrige dage og livskvalitet, som der er betalt for. 3.A. De bygninger (højde 23-20m) skal overføres væk til den linje tættere til metro linie. 1.2. Den Grønne kile. Den Grønne kile er ikke eksisterende i den nye lokalplan. Vi har et dejligt grønt område, som bliver brugt af børn og voksne til leg og afslapning. Der er en række flotte, sunde træer langs boligblokken Lergravsvej 54-58 (som fremgår af luftfoto fra området på s. 3 i den nye lokalplan), træerne er mere end 15 år gamle og fuglefamilier vender tilbage år efter år for at bygge reder i træerne. Med den nye lokalplan er denne del af naturen under angreb. Dette er direkte i modstrid med Københavns Kommunens miljøplan om at gøre byen grønnere ved at plante 100.000 nye træer. 2. Vejforhold, friarealer og stier (tegning nr. 3, s. 31) 2.1. Trafikforholdene er ikke udviklet godt. Der er i problemer med at give adgang til det byggeriet sker gennem Lergravsvej. Lergravsvej er ikke bygget til at der kan passere 2 biler forbi hinanden og slet ikke til den trafikstigning som ville forekomme. Desuden er det komplet uklart og ubegrundet, hvorfor den nye lokalplan vil bruge Øresundshaves (Lergravsvej 48-58) private gård med parkering som en direkte indkørselsvej til den nye byggeplads, som en offentlig vej til den nye bebyggelse... Øresundshave er et børnevenlig område, hvor mange små børn leger i gården. Hvad kan der ske, når strømmen af biler fylder igennem dette området? Sandsynligheden for et uheld med små børn vil være meget højt, og åmroder odelages oser af forurenende partikler. Hvorfor skal vi lukker vores øjne på disse risiko af planlægning, især når tunge lastbiler skulle levere beton materialer til de nye bygninger? Jeg synes, det er en uansvarlig og tankeløs placering af adgang til byggeplads. Har kommunen overhovedet forholdt sig til den øgede trafik, det nye byggeri vil føre med sig? Og hvordan med trafiksikkerheden for alle og især kvarterets mange børn? Løsning: Som løsning foreslår vi at holde indkørslen til det nye byggeri udelukkende fra hovedgaderne Strandlosvej og Øresungsvej. 2.2. Alfa-Romeo værksted / Byggelseplan: Hvor der nu er Alfa-Romeo værksted på Lergravsvej 60-62 vil man tillade en 14 m høj bygning. Den vil tage udsigten fra boligerne Lergravsvej 46-58, som ellers er bygget med altaner og store vinduer vendt mod Øresund. Løsning: nye bygning ikke bør være højere, at Alfa-Romeo bygning nu, og hvis og når Alfa-Romeo kommer til at flytte fra Legravsvej kunne en del af denne jord være bedre at bruge til at gøre en adgang til den nye byggeplads. Det er helt uacceptabelt, at Skanska's byggeprojekt og Forslag til lokalplan Lergravsvej i så væsentlig grad ændres i forhold til det oprindelige skitserede lokalplan nr. 346, og som vi har købt vores lejlighed på basis af. Man kan forudse mindre salgspriser for lejlighederne i Øresund Have og dermed mindre ejendomsvurderinger, såfremt Københavns Kommune godkender den nye lokalplan med tilhørende byggeprojekt. Hvem skal vere ansvarli for de konskevense og vil pådrage sig et erstatningsansvar? Vi vil gerne fremhæve de punkter som vi vil protestere kraftigt imod: 1. Byggeprocenten er hævet fra 90 til 140. 2. Højden 23 – 20 m på de bygninger der ligger mod Lergravsvej 48-58. 3. De lange skygger det nye byggeri kaster ind over ejerforeningen Øresundshave. 4. Adgang til begyggelsen gennem Øresundshaves (Lergravsvej 48-58) private gård Øresundshaves (Lergravsvej 48-58) er en integreret del af lokalplanområdet ”Lergravsvej”, og der er ikke fair at forværre vores livet betingelser med henblik på at bygge et nyt skyskraberne distrikt ”Lergravsvej” (Lokalplanforslag option dateret 7. marts). Tag hensyn til eksisterende naboer, som var først på stranden og har købt under aftalte forudsætninger. Tilbage til det oprindelige skitserede lokalplan nr. 346, tilbage til det oprindeligt planlagte parallel byggeri i samme højde som de første 5 etaper! Med venlig hilsen, Vladimir og Galina Chatokhine Lergravsvej 56, København 2300