Oprettet: 14. marts 2014
Svarnummer:
11

Indsendt af

Niels Holmquist

Virksomhed / organisation

Københavns Roklub

Postnr.

2880

By

Bagsværd

Høringssvar

I forbindelse med indsigelser har vi den 7. april 2013 indsendt høringsvar til kommunen Vi har derudover indsendt i samarbejde med Dansk Forening for Rosport, Københavns Kredsen i Roning og Ronetværk København information om hvilke forhold vi prioriterer højt i forbindelse med en VVM undersøgelser til, Kystfarvandsdirektoratet i februar 2014. Vi beder om at den redegørelse inddrages i overvejelserne. Københavns Roklub( ca. 500 aktive medlemmer med stor ungdomsaktivitet i rofarvandet i havnen) indestår naturligvis for de bekymringer der opremses i den indsendte redegørelse. Vi(Københavns Roklub) har særdeles store bekymringer omkring : 1) Sikkerheden i forbindelse med en helt sikker øget ureguleret motorbådstrafik i det nære rofarvand grundet flere aktive beboere i havneområdet og det meget indskrænkede vandareal. Det ville være meget relevant for roerne hvis en mere præcis beregning af trafiksikkerheden kunne inddrages i VVM redegørelsen. 2) De kemiske miljømæssige forhold bør indgå i VVM redegørelsen. Hvilken indflydelse vil opfyldningerne og arbejdet omkring selve udbygningen få på frigørelsen af bundslammets miljøgifter få. De sundhedsmæssige forhold i den forbindelse mener vi bør undersøges grundigt, og hvis det senere viser sig at være sundhedsskadeligt hvem er så ansvarlig? 3) De fysiske forhold bør indgå i VVM redegørelsen. Med det indsnævrede gennemløbstværsnitsareal vil strømforholdene og de vejrmæssige vandstandsændringer udfordres. VVM redegørelsen bør indeholde beregninger og risikovurderinger både med hensyn til oversvømmelser og sikkerhedsforhold. Det er velkendt at vindforholdene ændres markant når der bebygges højt og bredt i og omkring vand, med risiko for fatale kastevinde. 4) "Bådparkering". Det fremgår klart af de allerede nybyggede beboelsesejendomme at vandarealer yderligere indskrænkes til roaktivitet ved at der etableres kajpladser til beboernes rimelige krav om mulighed for "parkering" af deres lystbåde i det nære havnemiljø. En VVM redegørelse bør indeholde beregninger på hvilket omfang det vil tage og hvilken indflydelse det vil får på trafikintensiteten og de derved forøgede risici for de " bløde trafikanter" . På vegne af Københavns Roklub, bestyrelsen for Københavns Roklub Niels Holmquist Formand