Høringssvar vedrørende Godthåbsvej - Supplerende høring

Oprettet: 2. januar 2014
Svarnummer:
42

Indsendt af

Povl Erik Jensen

Postnr.

2720

By

Vanløse

Høringssvar

Fornyet indsigelse mod ”Godthåbsvej 205-207” Jeg har med tilfredshed konstateret, at de mange indsigelser (53 i de to forudgående høringsperioder) delvist er blevet imødekommet i det ændrede lokalplanforslag med indsigelsesfrist 3. januar 2014, der er tilgået mig. Men jeg må fortsat gøre indsigelse, da en række ulemper fortsat forekommer ved planen, især af trafikal art. Trafikforhold: Etableringen af et stort supermarked vil medføre stor lastbiltrafik med varer mv. til og fra baggården bag supermarkedet med indkørsel fra Frederiksgårds allé 1. Det forudsættes i forslaget, at lastbilerne skal køre ad Godthåbsvej fra krydset Sallingvej m.fl. og svinge til højre ad Frederiksgårds allé og til venstre til baggården. I det reviderede forslag har bygherren tilkendegivet, at der bliver udarbejdet en køreinstruks til leverandørerne samt opsat skilt med venstresving forbudt ved udkørslen fra bagsiden af supermarkedet. Men det må forventes (og frygtes), at denne instruks ikke vil blive fulgt i det daglige, da logistikken tilsiger, at flere supermarkeder skal betjenes af de samme lastbiler. Da det er vanskeligt at foretage et venstresving fra Frederiksgårds allé ud på Godthåbsvej må det formodes, at det i forslaget forventes, at lastbilerne skal svinge til højre ad Godthåbsvej fra Frederiksgårds allé. Men hvis lastbilerne i deres videre logistik skal tilbage til Sallingvej-krydset, må det forventes/frygtes, at de fra gården bag supermarkedet vil køre til venstre videre ad Frederiksgårds allé, til venstre ad Himmerlandsvej og igen til venstre ad Vendsysselsvej og herfra til venstre ad Godthåbsvej ind mod Sallingvej-krydset. Alternativt til højre ad Himmerlandsvej fra Frederiksgårds allé frem til Sallingvej. Men her kan der kun drejes til højre, så lastbilerne er ”låst” i deres videre færd. Hvis lastbilerne derimod kommer fra centrum, kan de ikke dreje til venstre ad Frederiksgårds allé, da der her er venstresving forbudt, og det må derfor frygtes, at de vil svinge til venstre ad Vendsysselsvej fra Godthåbsvej, til højre ad Himmerlandsvej, til højre ad Frederiksgårds allé til supermarkedets gård. Da Frederiksgårds allé er ensrettet fra Himmerlandsvej og frem mod Morsøvej og Salingsvej, vil der under alle omstændigheder komme lastbiltrafik ad de små villaveje Vendsysselsvej, Himmerlandsvej og et stykke ad Frederiksgårds allé, hvilket er i modstrid med Københavns kommunes politik med at lade den tunge trafik holde sig til de store veje (med mindre man da vil ophæve venstresvingsforbuddet fra Godthåbsvej mod Frederiksgårds allé, hvilket vil modgå formålet, netop med venstresvingsforbuddet, at lette ophobningen af trafik i myldretiderne på Godthåbsvej mod Sallingvej-krydset). Ovennævnte omstændigheder må forventes at medføre forøgede udgifter både for kommunen og grundejerne til reparation af vejene, fortovene (knækkede fliser) og kantstenene, da de store lastvogne vil have svært ved at komme rundt i svingene på de smalle veje uden at køre op på fortovene og uden at slide på vejene med deres store akseltryk. Disse udgifter vil blive pålagt kommunen, grundejere og lejere, hvis ikke der kan rejses erstatningssag mod fragtfirmaerne og eller supermarkedskæderne, hvilket vil være både bekosteligt og besværligt samt kræve bevisførelse (hvilke lastbiler har forårsaget skaderne). Opsamling: Forslaget bør forkastes af Borgerrepræsentationen, da dets fordele, ungdomsboliger, ikke opvejer dets ulemper, trafikproblemer, mangel på parkeringspladser, pres på dagligvarebutikkerne (både den nye og de eksisterende) og bortfald af specialbutikker m.fl. og det lille torv. At der er mangel på ungdomsboliger i København er indlysende, men 43 nye boliger (53 nye ungdomsboliger i forslaget og bortfald af 10 eksisterende boliger i den bygning, der skal nedrives) er nærmest betydningsløst i forhold til det store antal, der er behov for. Med venlig hilsen Povl Erik Jensen