Høringssvar vedrørende Tung trafik (fornyet høring)

Oprettet: 1. marts 2010
Svarnummer:
27

Indsendt af

Mie Petersen

Virksomhed / organisation

Andelsboligforeningen Gammeltoftsgade 22 og 24

Postnr.

1355

By

København K

Høringssvar

København 1. marts 2010 Høringssvar til forslaget om ”Strategi for tung trafik”. Afgivet af andelsboligforeningen Gammeltoftsgade 22 og 24, 1355 København K. En gift-korridor ------------------------- HVAD har Københavns Kommune tænkt sig at gøre for at mindske forureningen langs Søerne i København, især på Øster og Nørre Søgade? Forureningen - både når det gælder partikel- og NO2-forureningen - overskrider i dag i væsentlig grad de grænseværdier, som EU har udstukket på området, og som bekendt OGSÅ gælder for Danmark. Strækningen er i dag en gift-korridor af livsfarlige partikler og gasser. VORES synspunkt er, at Københavns Kommune skal bruge kræfterne på at finde løsninger, der mindsker forureningen, i stedet for som med dette forslag at forsøge at implementere en løsning, der øger forureningen. AT kommunen overhovedet overvejer at samle den tunge og særdeles forurenende lastbilstrafik på Øster og Nørre Søgade er uforstående, uhyrlig og vel egentlig også ulovlig! DE to gader er i dag blandt de fem mest forurenede gader i hele København. At man nu vil øge forureningen ved at gøre Øster og Nørre Søgade til anbefalet rute for tung trafik, er umenneskelig og kan kun ses som udtryk for, at man fra kommunens side er ligeglad med de mange menneskers helbred, der bor og dagligt færdes ved søerne. Fem procent forøgelse af lastbilstrafikken giver en stigning på cirka 44 procent af NO2-forureningen. Det er skræmmende tal, der burde gøre indtryk på enhver – også på folkevalgte politikere. Der dør årligt i København omkring 500 mennesker som følge af luftforureningen, og der er en 50 procent overdødelighed hos folk, der bor og arbejder mindre end 50 meter fra en belastet vej. Tallene stammer fra Institut for Folkesundhedsvidenskab ved Københavns Universitet, der ligger inde med mange andre rystende tal om både luft- og støjforureningens indvirken på både børn og voksne. Det virker grotesk, at Københavns Kommune vægter hensynet til udenlandske og danske lastbilschauffører (og ikke mindst deres vognmænd), mens man stiltiende accepterer, at tusinder af københavnere må finde sig i at leve med en dødsensfarlig forurening som nabo. Politiske partier plejer (med rette) at bryste sig af deres grønne profiler. Ethvert parti har i dag en grøn politik. Nu er chancen dér til et vise, at man faktisk mener noget med de pæne ord, at man faktisk mener, at der er en stor værdi i byens rekreative områder, hvoraf Søerne er et af de mest populære og benyttede, at rekreative områder som Søerne skal plejes og behandles nænsomt både i dag og for eftertiden. Et unikt område som Søerne i København skal beskyttes og ikke smadres af en uigennemtænkt og en ikke-bæredygtig trafikplan. Så derfor: Andelsboligforeningen Gammeltoftsgade 22 og 24 skal på det inderligste anbefale, at medlemmerne af Teknik- og Miljøudvalget siger nej til forslaget om en tung trafik-linje langs Søerne. Vi foreslår samtidig, at udvalget beder embedsmændene i Center for Trafik om at udarbejde et forslag til, hvordan man effektivt kan forhindre lastbiler uden ærinde i København i at bruge byens gader som ”smutvej” til eller fra Nordhavnen. Samtidig bør man undersøge, hvordan den øvrige lastbilstrafik med ærinde i city kan mindskes ved for eksempel etableringen af omfordelingscentraler og andre foranstaltninger. Vor tid kalder IKKE på forslag til, hvordan man kan belaste byen og dens borgere med endnu mere trafik. Den kalder på fremtidssikrede og bæredygtige projekter, der kan mindske den allerede eksisterende trafik i byen og dermed mindske forureningen, så den i det mindste kommer under de grænseværdier, EU har fastsat. På vegne af andelsboligforeningen Gammeltoftsgade 22 og 24, 1355 København K: Mie Petersen (formand for foreningen)