Høringssvar vedrørende Tung trafik (fornyet høring)

Oprettet: 1. marts 2010
Svarnummer:
25

Indsendt af

Indre By Lokaludvalg

Postnr.

1550

By

København V

Høringssvar

Borgerrepræsentationen har sendt forslaget om en tung trafik-strategi i fornyet høring med svarfrist den 26. februar 2010. Borgerdialog Lokaludvalget og borgergruppen ”Red Søerne” holdt borgermøde om strategien den 4. november 2009. Indtrykket herfra var, at borgerne er imod, at Nørre Søgade og den sydlige del af Øster Søgade skal være en del af det røde rutenet. Lokaludvalget har afsat midler til borgerdialog-aktiviteter i forbindelse med den fornyede høring af Tung Trafik-strategien. På lokaludvalgets hjemmeside er der blogs om strategien samt mulighed for at kommentere på den. Lokaludvalget holder borgermøde om sagen den 22. februar 2010 kl. 18.30. Et referat herfra vil blive sendt til Teknik- og Miljøforvaltningen inden svarfristen sammen med en opsamling på aktiviteterne om sagen på lokaludvalgets hjemmeside. Lokaludvalgets holdning Indre By Lokaludvalg mener overordnet, at gods i større omfang skal overføres fra vej til bane og foreslår, at kommunen indgår et samarbejde med APM Terminals, som har brugt kræfter på at fremme mere godstransport på jernbane. Men ellers har lokaludvalget følgende synspunkter: • Indre By bør med i den første etape af etableringen af det røde rutenet, således at det for bydelens vedkommende er på plads i god tid inden påbegyndelsen af anlægget af Citymetroringen. • Kommunen skal som en af ejerne stille krav til Metroselskabet om, at der i udbudsmaterialet for byggeriet af Cityringmetroen kræves, at entreprenørerne anvender gas- eller eldrevne køretøjer. • Lokaludvalget mener ikke, at Nørre Søgade og den sydlige del af Øster Søgade skal være en del af det røde rutenet. Det er veje, som ligger tæt ved Søerne, der er et af de mest benyttede rekreative områder i kommunen. • Lokaludvalget er betænkelig ved, at man vil lade den sydlige del af Vester Voldgade være en del af det røde rutenet. I lyset af Vester Voldgade-projektet og det faktum, at Den Classenske Legatskole ligger tæt ved, bør man finde en anden måde at lede den tunge trafik fra Amager til Kalvebod Brygge på. • Lokaludvalget er betænkelig ved, at man vil lade Bernstorffsgade-Hammerichsgade indgå i det røde rutenet. Som bekendt er den del af gadeforløbet, der ligger mellem Tietgensgade og Vesterport st.., meget benyttet af fodgængere og cyklister. • Markeringen af det røde rutenet ude på vejene skal ske sådan, at lastbilerne har god tid til at placere sig rigtigt i trafikken; også gerne med E22.1-lastbilsymbolet malet på kørebanerne. • Busdriften i de tætte områder i Indre By skal ske med busser af Citybus-typen, som er mindre og mere miljøvenlige end de busser, der nu benyttes. • Strategien bør også indeholde et sort net af ruter, som kommunen aktivt anbefaler lastbilbranchen ikke at benytte. Det kan være veje, som umiddelbart synes egnet til lastbiltrafik og som i dag benyttes af mange lastbiler, men hvor kommunen ved lastbiltrafikken skaber utryghed og er generende for beboerne. • Kommunen skal arbejde for, at samme krav, der stilles til transport, som kommunen selv forestår eller indkøber, stilles til selskaber, som kommunen er medejer af. • Det nævnes, at man vil iværksætte kampagner over for cyklister og fodgængere om, hvordan mødet med tung trafik skal håndteres. Lokaludvalget foreslår, at man også overvejer kampagner rettet mod skolebørn, forældre med børn i institutioner og mødregrupper. • Lokaludvalget bifalder forslaget om et pilotprojekt på Nørrebro om grøn varelevering, men ønsker at der etableres flere pilot-projekter i kommunen; også gerne i Indre By. • Som en del af strategien ønsker lokaludvalget, at der plantes træer i Indre By, som kan indoptage partikelforureningen. • Kommunen skal sikre, at EU-direktiverne om grænser for partikelforurening overholdes i Indre By. - vedtaget i Indre By Lokaludvalg den 11. februar 2010. Med venlig hilsen Christian Christensen