Oprettet: 27. februar 2010
Svarnummer:
76

Indsendt af

Bjarke la Cour

Postnr.

2300

By

København S

Høringssvar

Københavns Kommune ønsker tydeligvis at kvæle den eksisterende sejlbådstrafik i havnen, ved at besværliggøre samme trafik med de ønskede broer. Christianshavns Kanal vil i yderste konsekvens blive til et skibsmuseum ligesom Nyhavn, og Københavns Havn vil dermed på sigt miste den smukke og forskelligartede trafik, som sejlbådene er en del af, både lokale og sejlere fra ind- og udland. Fremover vil motorbådstrafikken herske, med større styrke end tidligere, i havnen til stor gene og fare for de mindre trafikanter. Her tænker jeg bl.a. på joller, robåde og kajakroere. Som alternativ til (beskæmmende) broer, kunne den tidligere tanke om tunneller på tværs eller langs af havnen genoplives. Når det tilsyneladende er så tvingende nødvendigt, at vi kan komme fra A-B hurtigst muligt, vil en tunnelløsning i stedet for den projekterede bro være optimal. Personligt tror jeg, at transport på tværs af havnen skal lægges nordligere end broprojektet, for at tilgodese flest borgere til og fra indre København. Her vil man kunne udnytte havnens potentiale med pendlerbåde, som i fast rutefart sejler fra et område mellem Amaliehaven og Gamle Toldbod til Dokøen med videre forbindelse til Holmens nye boliger og uddannelsesinstitutioner, bl. a. Arkitektskolen. Hermed burde man samtidig skille sig af med havnens skændsel, Arrivas´ overflødige havnebusser.