Høringssvar vedrørende Tung trafik (fornyet høring)

Oprettet: 26. februar 2010
Svarnummer:
16

Indsendt af

Vibeke Bunch

Postnr.

1370

By

København

Høringssvar

Nørre Søgade er den mest forurenedede gade i København og formentlig i hele landet . Ud over partikelforurening har Nørre Søgade siden 1999 haft den højeste NO2 koncentration og værdierne er langt over EU maximun. Det helt overvejende bidrag til forureningen er den massive trafik med over 30.000 biler i døgnet. 50 % af luftforureningen med grove partikler stammer fra lokaltrafik, 25% af de fine partikler skyldes lokaltrafik og 90% af de ultrafine partikler som især skadelige, da de optages i blodbanen og aflejres bla. i hjernen og i karvæggene. Mennesker der bor i område med stærk trafik har op til 15 raske leveår mindre , flere luftvejslidelser, flere såkaldte B -dage med træthed og nedsat produktivitet. IQ er lavere hos børn fra stærkt trafikerede område, der er mistanke om øgede antal fosterskader og risiko for børnecancer. Gravide i områder med stor trafikforurening opfordres til at opholde sig så lidt som muligt i området At belaste området yderligere med forurening er at spile hazard med beboeren sundhedstilstand-og ikke blot beboernes. De smukke søer er reakreativt område for mange mennesker i København.Også de udsættes for sundhedsskadelig partikler..Dertil kommer støjforureningen som mindsker områdets reakreative værdi yderligere. Der måles 75 decibel på Nørre Søgade. Grænseværdien er 58 db. Da det er en logaritmisk skala er støjen på N.Søgade langt over grænseværdien. Ud over trafikkens sundhedsskadelige virkninger kan man også frygte at boligerne vil tage skade af rystelserne fra den tunge trafik. Hvem betaler sætningsskader? Allerde nu ryster boligerne mærkbart når lastbiler kører forbi. Hvor skal ambulancerne til Rigshospitalet køre? Allerede nu køre biler op på cykelstien for at lade ambulancer passere. Lastbiler på cykelstien øger næppe trafiksikkerheden for cyklister. For øget trafiksikkerhed for cyklister er jo det fromme ønske som påstås at ligge til grund for Rød Rute ,og ingen kan være uenige i dette; men. sandheden er at det drejer sig om at få varerne bragt så hurtig gennem København som muligt. Det er en økonomisk overvejelse som er iklædt smukke intentioner om trafiksikkerhed.Det ville klæde politikerne at melde klart ud. Højresvingsulykkerne er ulykkelige og multifaktuelle og løses næppe ved at plastre dele af byen til med flere lastbiler. Det øger kun vognmændene og deres kunders profit . Borgerne belaler med deres sundhed og København med en forringelse af Søerne som reakreativt område.