Høringssvar vedrørende Tung trafik (fornyet høring)

Oprettet: 26. februar 2010
Svarnummer:
15

Indsendt af

Christianshavns Lokaludvalg

Postnr.

1420

By

København K

Høringssvar

Christianshavns Lokaludvalg har i sit møde den 24. februar 2010 besluttet følgende høringssvar: Borgerrepræsentationen har sendt forslaget om en tung trafik-strategi i fornyet høring med svarfrist den 26. februar 2010. Borgerdialog Lokaludvalget holdt borgermøde den 9. februar 2010, hvor forvaltningen fremlagde strategien. På mødet var der bemærkninger fra de fremmødte borgere om, - at konceptet med grøn varelevering er genialt - at det er godt med kampagnerne, der lægges op til i strategien - at strategien også bør angå buskørsel - at der er problemer med fremkommeligheden for servicebussen på Christianshavn - at man skal sikre håndhævelse af reglerne Lokaludvalgets holdning Christianshavns Lokaludvalg behandlede Tung Trafik-strategien i sit møde den 27. august 2009 og har ikke ændret holdning.. Lokaludvalget kan således tilslutte sig forslaget om tung trafik-strategien med følgende bemærkninger: • Vi ønsker et særligt fokus på den tunge trafik på Christianshavn, herunder lastbiler til supermarkederne, turistbusser og lastbiler til Papirøen (Christiansholm). • Miljøbelastningen og sikkerhedsbelastningen på Christianshavn fra de store biler til Papirøen skal reduceres mest muligt. • Der bør stilles flere minibusser, baseret på el-teknologi-motorer, til rådighed for de smalle veje på Christianshavn samt for Prinsessegade og Torvegade • Strategien i forhold til tung trafik bør omfatte et overvågningsprogram, som kan give viden om stederne og tidspunkterne for ulykkerne med den tunge trafik. • Strategien bør indeholde et sort net af ruter, som kommunen aktivt anbefaler lastbilbranchen ikke at benytte. Det kan være veje, som umiddelbart synes egnet til lastbiltrafik og som i dag benyttes af mange lastbiler, men hvor kommunen ved, lastbiltrafikken skaber utryghed og er generende for beboerne . • Kommunen skal gå foran med et godt eksempel ved at stille de samme krav til kommunens egne køretøjer, og tilsvarende køretøjer, som er ejet helt eller delvist af kommunen, hvad angår fornuftig kørsel med lastbiler og andre køretøjer. • Kommunen skal arbejde for, at samme krav, der stilles til transport, som kommunen selv forestår eller indkøber, stilles til selskaber, som kommunen er medejer af