Høringssvar vedrørende Lergravsvej - lokalplan 503

Oprettet: 24. september 2013
Svarnummer:
175

Indsendt af

Vladimir Chatokhine

Postnr.

2300

By

København S

Høringssvar

Vi gør hermed indsigelse mod lokalplanforslaget ”Lergravsvej” med udgangspunkt i følgende argumenter: 1. Miljøforhold: sollys til ”alle” og Den Grønne kile 1.1 Der er en klar uoverensstemmelse mellem udsagnet om ”sollys til ALLE” og den byggeløsning der er fremlagt i den nye lokalplan. Det er uacceptabelt, at man i den grad ikke tager hensyn til de eksisterende beboere (både i Øresund Strandpark og Øresund Have) ved at placere så høje bygninger så tæt op ad skellene til de to områder. Hvis man skal tro på skyggediagrammet på s. 10 i lokalplanforslaget er Øresunds Have jo stort set fuldstændig mørkelagt det meste af året. Løsning: Langt større afstand fra det nye byggeri til naboerne og max. 5 etager, så de eksisterende beboere fortsat sikres den livskvalitet, som de har betalt for. 1.2 Den Grønne kile er ikke eksisterende i den nye lokalplan. Vores grønne områder bliver brugt flittigt af børn og voksne og de er vigtige for vores livskvalitet. Træ-rækken langs Lergravsvej 54-58, er med til at give området et skønt grønt præg. Træerne er mere end 15 år gamle og huser år efter år tilbagevendende fuglefamilier. Med den nye lokalplan er denne del af naturen under angreb. Hvis man fjerner de træer i forbindelse med byggeriet, er dette direkte i strid med Københavns Kommunens miljøplan om at gøre byen grønnere. Hvorfor plante 100.000 nye træer, i stedet for at værne om sunde og raske eksisterende træer? 2. Vejforhold (tegning nr. 3, s. 31) 2.1 Indkørslen til det nye byggeri via Lergravsvej er uigennemtænkt. Vejen er ikke bygget til at der kan passere 2 biler forbi hinanden. Desuden er det komplet uklart og ubegrundet, hvorfor den nye lokalplan vil bruge E/F Øresund Haves private parkering som en direkte indkørselsvej til den nye byggeplads?? Øresund Have er i dag et børnevenligt område med mange små børn. Hvad kan der ikke ske, når strømmen af lastbiler fyldt med byggematerialer begynder at fylde igennem området? Vi kan ikke lukke øjnene for disse risici. Vi mener, det er en uansvarlig og tankeløs placering af indgangen til en byggeplads. Løsning: Vi foreslår at indkørslen til det nye byggeri foregår udelukkende fra hovedgaderne - Strandlosvej og Øresungsvej. 2.2. Alfa-Romeo værkstedet: Hvor der nu er et Alfa-Romeo værksted vil man tillade en 14 m høj bygning, som vil stjæle udsigten fra alle boliger i Øresund Have til gene for alle beboere. Løsning: Hvis der absolut skal opføres en ny bygning på denne placering, bør den ikke være højere, end den bygning der er der nu, og i tilfælde af at værkstedet kommer til at flytte (bliver købt ud til en pris, han ikke kan afslå) kunne man jo lægge en indkørselsvej der, som en naturlig afslutning på Lergravsvej. Vi vil gerne fremhæve de punkter som vi vil protestere kraftigt imod: 1. Byggeprocenten som er hævet fra 90 til 140 2. Højden på de bygninger der efterlader Øresund Have i en mørk baggård 3. At man ikke tager hensyn til Den Grønne kile i den nye lokalplan 4. Indkørsel til en byggeplads gennem E/F Øresund Haves private parkering Vi kan fuldt tilslutte os indlægget fra Nina Kirkegaard Schou, Grundejerforeningen Øresund Have af 24.09.13, samt Ellen-Margrethe Soelberg, Ejerforeningerne Øresund Strandpark Etape 1 & 2 af 30.08.13 Venlige hilsner Vladimir og Galina Chatokhine E/F Øresunds Have, Lergravsvej 56