Høringssvar vedrørende Lergravsvej - lokalplan 503

Oprettet: 21. september 2013
Svarnummer:
131

Indsendt af

Ulla og Teddy Maltesen

Postnr.

2300 S

By

København

Høringssvar

Øresund Strandpark er bygget m.h.p. at tiltrække børnefamilier (lokalplan 346 s.3). Familierne bliver kun boende, hvis her er rart at være. Den første børnefamilie har sat boligen til salg p.g.a. den "mur" Skanska vil opføre langs Amagerbanens trace. Vi gør naturligvis indsigelse mod Skanskas nye projekt, for den del af området, som ellers var udlagt til de sidste 3 etaper af Øresund Strandpark jævnfør Købsaftale (underskrevet af Skanska), lokalplan 346 tegning 27.495 og Skanskas offentliggjorte grundplaner. Endvidere gør vi indsigelser mod den stærkt forøgede bebyggelsesprocent. Det materiale der er offentliggjort og præsenteret på borgermødet 4.sept. er stærkt kritisabelt. Skyggediagrammerne er mangelfulde og misvisende. De boliger der bliver hårdest ramt er end ikke tegnet ind. Modellen, som arkitekten fremviste på borgermødet, var manipulerende. Den var IKKE målfast. Der var anvendt en målestok for det påtænkte byggeri og en anden for Øresund Strandpark, så det så ud som om, der er en ganske lille højdeforskel. Øresund Strandpark er en let bebyggelse, blokkenes indbyrdes placering er tydeligt inspireret af den ældre bebyggelse Sundparken (umiddelbart vest for Strandlodsvej). Øresund Strandpark er en meget smuk bebyggelse tegnet af Vilhelm Lauritzen A/S med henblik på at den skulle fortsætte som en kile ind imellem de omliggende bebyggelser Øresund Have og Helgoland Strandpark. Disse bebyggelser er også tegnet af Vilhelm Lauritzen A/S og er udviklet i samme periode. De har fælles træk og klæder hinanden. Den nye bebyggelse Skanska pludselig præsenterer for os harmonerer ikke med Øresund Strandpark. De meget høje bygninger langs Amagerbanens trace - nord-sydgående - rejser sig som en afvisende Berlinmur - 32 m høj, faldende til 23 m umiddelbart vest for bygninger på ca. 15 meters højde med vestvendte vinduer. Bygningerne vil holde sol og lys ude fra vor bolig, altaner, terrasser og fællesarealer fra ca. 14.30 til solnedgang. Børnefamilierne er hjemme efter kl . 16. Det er en skandale at Skanska først sælger Øresund Strandpark med klar udmelding om, at byggeriet skal fortsætte vest for Amagerbanens trace for derefter, flere år efter indflytning at ødelægge forholdene i et sådan omfang, at en del af boligerne vil være usælgelige og beboerne dermed stavnsbundne. Allerede i april 2007 blev vi indbudt til orienteringsmøde omkring planerne for højhusbyggeri ved Krimsvej. Vi blev også orienteret om, at grundene langs Strandlodsvej nord for Lergravsvej var udlagt til højhusbyggeri. Vi er godt klar over, at den påtænkte bebyggelse langs Amagerbanens trace ikke er højhuse - de holder sig under 40 m, men Københavns Kommune skriver i "Højhuse i København" side 12: "Enhver bebyggelse, der overskrider den almindelige bygningshøjde i et område eller er placeret på et højdedrag vil i princippet kunne opleves som et højt hus. Det er altså sammenhængen, bygningen indgår i, der er afgørende for oplevelsen af højden. Byens historie og traditioner for, hvor højt man bygger, er derfor vigtige for, hvornår en bebyggelse kan betegnes som et højhus". På side 32 er man inde på, at brede højhuse er problematiske da de skygger i mange timer. Det er netop det problem man vil skabe ved at bygge højt langs Amagerbanens trace. Skanska har været i gang med at sælge etape 6 - placeret langs metrolinien -, men stoppede. Forklaringen dengang var: Skanska kan ikke overholde tidsfristerne. Var det sandheden? Skanska opfordrede os som købere til at få en advokat til at gennemgå "Købstilbud" for at sikre os at alt var i orden. Selv byens bedste boligadvokat kunne ikke forudse denne situation. Vi foreslår at Skanska bygger under behørig hensyntagen til de omliggende bebyggelser. Med venlig hilsen Ulla og Teddy Maltesen Sundby Parkvej 15,1.tv.