Høringssvar vedrørende Lergravsvej - lokalplan 503

Oprettet: 15. september 2013
Svarnummer:
103

Indsendt af

Morten Truelsen

Postnr.

2300

By

København S

Høringssvar

Til politikerne i Københavns Kommune Jeg vil hermed gøre indsigelse mod jeres lokalplanforslag for Lergravsvej. Vi er klar over, at byen vokser, og at I skal finde plads til mange nye københavnere. Det er kritisabelt, at I nu vil hæve bebyggelsesprocenten med 50 % - til 140 %. Området omkring metrostationen bliver i øjeblikket voldsomt bebygget med bl.a. højhuse på Krimsvej og Amager Strandvej. Det vil sige, at kvarteret er under store forandringer. Med de mange nye boliger kommer der flere mennesker, flere biler, flere cyklister etc. Der er ingen grund til at presse flere højhuse og så mange ekstra boliger ind i området, som I foreslår. Om sommeren er det et rent trafikalt kaos med uhensigtsmæssigt adfærd. Den nuværende lokalplan som vi satte os ind i forbindelse med køb af egen bolig taler om bebyggelse på maksimalt 6 etager og en bebyggelsesprocent på 90 pct. Samtidig omtales den tiltænkte bebyggelse som åben parkbebyggelse i vifteform. Med andre ord meget lig den bebyggelse, som jeg selv bor i. Det er utilfredsstillende, at den nuværende, forholdsvis nye lokalplan, foreslås ændret så markant og helt ændre områdets karakter. Der bliver ikke meget parkbebyggelse over området nu, ligesom tankerne om lys og luft i bebyggelserne ikke lever op til det forventede, som vi blev stillet udsigt. Der mangler stadig information til borgerne i Øresund Strandpark om skyggevirkningerne i de mørke vintermåneder. Det blev fremført på mødet den 4/9 at den nye lokalplans udformning var sket ud fra ønsket om, at området skulle svare til den øvrige bymæssige etagebebyggelse på Østamager med gårdmiljøer. Men Sundparken som i sin arkitektur minder om Skanskas etape 6 i lokalplan 346 med uændret højde. Sundparken fremtræder åben og grøn. Det er derfor rimeligt og forsvarligt at fortsætte den åbne udformning som oprindeligt planlagt i henhold til vedlagt fil med foto af den fremtidige bebyggelse. Skyggegenerne i Øresund Strandpark kan reduceres væsentligt ved at reducere højden af bygningerne langs med Amagerbanens trace som defineret i den nuværende lokalplan. Bygningerne langs Amagerbanens trace vil blive en ny ”Berlin mur” som aldrig tidligere har været meningen, det skulle fremtræder som en lang grøn kile. Det vil skabe en effekt af en meget høj mur og ødelægge det samlede åbne og luftige indtryk. Såfremt bygningerne skal fastholdes skal de bygges væsentlig lavere max. 2-3 etager trukket 10 meter længere mod vest. Det fremgår ikke i lokalplansforslaget, at det er en betingelse at p-huset står færdiggjort senest ved afslutningen af bolig/erhvervsbyggeriet. Det må være et ufravigeligt krav fra kommunen til bygherrer, da jeg i vores eget byggeri kan konstatere, at 1 p-plads pr. 150 kvm skal overholdes. Vi har i dag store parkeringsproblemer i bebyggelsen Øresund Strandpark. Jeg håber, I som vores politikere vil finde respekten frem og arbejde for en lokalplan, der tager hensyn til os beboere, som har handlet ud fra lokalplan 346 definerede byggeri. Morten Truelsen

Materiale: