Høringssvar vedrørende Tung trafik (fornyet høring)

Oprettet: 25. februar 2010
Svarnummer:
14

Indsendt af

Kristian Boll

Virksomhed / organisation

Grundejerforeningen Vanløse Ny Villakvarter

Postnr.

2720

By

Vanløse

Høringssvar

Høringssvar fra grundejerforeningen Vanløse Ny Villakvartér vedrørende Strategi for tung trafik – herunder specifikt Jyllingevej som en del af ”det røde rutenet”. Hvem er vi? Grundejerforeningen Vanløse Ny Villakvartér repræsenterer ca. 250 parceller, der ligger rundt om Jyllingevej fra før Jyllingevej Station og til kommunegrænsen til Rødovre. Jyllingevej er på denne strækning en fire-sporet vej direkte igennem et ældre villakvarter. Der kører ca. 40.000 biler i døgnet, og mange bilister – især uden for myldretiden – opfatter de fire spor som en forpremiere til den motorvej, der følger længere ude ad Jyllingevej. Hvad er vores erfaringer med denne del af Jyllingevej? Der køres stærkt, der overhales ofte også indenom, hvilket alt sammen medfører, at mange af grundejerforeningens medlemmer er plaget af støj og forurening i et omfang, næppe mange andre villaejere i København må leve med. Dertil kommer, at trafikkens karakter medfører, at krydsning af Jyllingevej for fodgængere er forbundet med betydelig risiko. Færdiggørelse af Frederikssundsmotorvejens udbygning må forventes at gøre situationen værre, og vi har fået oplyst, at kommunen ingen aktuelle planer har om hverken støjdæmpende asfalt eller andre metoder til at sikre en mere rolig og mindre sundhedsskadende trafikafvikling. Hvilke overvejelser har vi gjort os? Som beboere i kommunen har vi i de senere år konstateret, at der rundt omkring i byen tages forskellige værktøjer i brug for at dæmpe farten eller på anden måde reducere støj og forurening fra trafikken. F.eks. er Roskildevej på en lang strækning reduceret til ét spor med begrænset hastighed, hvilket har medført en væsentlig lettelse af presset på omgivelserne. På Jyllingevej sker der imidlertid intet som helst i den retning fra hverken kommune eller politi, med undtagelse af nogle meget sjældent forekommende fartkontroller i indadgående retning. Disse få, løbende fartkontroller er på ingen måde tilstrækkeligt til at sikre en overholdelse af den nuværende fartgrænse på 60 km/timen. At hastigheden er et væsentligt parameter har vi konkret oplevet: da der blev skiftet belægning på Jyllingevej for cirka 5 år siden, var hastigheden nedsat til 40 km/timen og trafikken blev ført frem i én bane i hver retning, hvilket betød en væsentlig støjreduktion for de nærmeste husrækker ud til Jyllingevej. Endelig skal det nævnes, at Rødovre kommune sidste år nedsatte hastigheden på sin del af Jyllingevej fra 70 til 60 km/t, uden at Københavns Kommune har foretaget en tilsvarende hastighedsnedsættelse. Hvilke krav har vi til Jyllingevej som en del af det røde vejnet? 1.Generel nedsættelse af hastigheden fra de nuværende 60 til maksimum 50 og helst 40 km/timen 2.Konstant ”stærekasse-overvågning” af hastigheden 3.Støjdæmpende slidlag på vejen 4.Selvvalgslyskryds, hvor Krogebjerg krydser Jyllingevej Med venlig hilsen Kristian Boll Nysøvej 13 2720 Vanløse kboll@webspeed.dk tlf 50 90 40 60 Formand for bestyrelsen for Grundejerforeningen Vanløse Ny Villakvartér