Høringssvar vedrørende Lergravsvej - lokalplan 503

Oprettet: 8. september 2013
Svarnummer:
47

Indsendt af

Thomas Frisendal

Postnr.

2300

By

København S

Høringssvar

Foranlediget af deltagelse i høringsmødet den 4. september har jeg disse kommentarer: 1) Mange boliger tæt ved metrostationerne Metroen var allerede et faktum på tidspunktet for lokalplan 346. Alene af den grund kan metroens eksistens ikke bruges som argument for den meget højere bebyggelsesprocent i den nye lokalplan. Det betyder, at der er belæg i Øresund Strandpark beboernes påstand om bristede forudsætninger for deres køb af lejligheder. 2) Manglende information om skyggevirkningerne Der mangler stadig information til borgerne i Øresund Strandpark om skyggevirkningerne i de mørke vintermåneder. På høringsmødet den 4/9 var skyggesimuleringerne angiveligt tilstede ved debatbordet. Men debatbordet var så omkranset af mennesker, så jeg ikke fik dem at se. De er således kun blevet set at de måske 30 mennesker, der nåede frem til debatbordet den aften. 3) Fra Øresund Strandpark til Sundparken Det blev fremført den 4/9 at den nye lokalplans udformning var sket ud fra ønsket om at området skulle svare til den øvrige bymæssige etagebebyggelse på Østamager, en "klassisk" byudformning med gårdmiljøer osv. Rent faktisk er naboen på den anden side af Strandlodsvej bebyggelsen Sundparken, som i sin arkitektur minder om Skanskas etape 6 i lokalplan 346 (lange boligblokke af begrænset højde). Der er meget stor forskel mellem Sundparken og fx. Bremensgade, idet Sundparken fremtræder åben og grøn. Derfor vil det give god mening at fortsætte den åbne udformning, som oprindeligt planlagt. Samtidigt vil man så videreføre den lange udsigt, der er øst-vest (og omvendt) i Øresund Strandpark. Vest for bebyggelsen Sundparken ligger der jo i øvrigt en stor park, så det relativt åbne udtryk kan bevares helt fra Østrigsgade til Amager Strandvej såfremt intentionerne i lokalplan 346 opretholdes. 4) Hensyn til naboer Skyggegenerne i Øresund Strandpark kan reduceres væsentligt ved at reducere højden af bygningerne langs med Amagerbanens trace og samtidigt flytte dem 8-10 meter længere mod vest. Der er mulighed for at kompensere med flere lejligheder ovenpå P-huset, som - selv hvis det bliver væsentligt højere end i det nuværende lokalplansforslag - ikke skygger for nogen naboer. 5) Alternative muligheder for autoværkstedets grund Den skitserede bebyggelse på autoværkstedets grund (Lergravsvej 60-62) er placeret umotiveret tæt på Amagerbanes trace og naboblokken i Øresund Strandpark. Cykel-/gangstien vil opleves som en slugt, og der er unødigt meget indkig både fra stien og de to ejendomme imellem. Den bør rykkes mod vest, så den placeres ca. der, hvor autoværkstedets nord-syd bygning ligger i dag. Samtidigt skal højden tilpasses, så der ikke er voldsomme slagskygger inde i Øresund Strandpark. Endnu bedre ville det være at udlægge grunden til børneinstitutionsformål el. lign. Med venlig hilsen Thomas Frisendal