Oprettet: 6. september 2013
Svarnummer:
17

Indsendt af

Inger Hutters

Virksomhed / organisation

Østerbro Havnekomité

Postnr.

2100

By

København Ø

Høringssvar

Høringssvar til lokalplanforslag og kommuneplantillæg til Århusgadekvarteret Vest og Trælastholmen i Nordhavn. Østerbro Havnekomité ser med bekymring på de to lokalplanforslag der nu er i høring. Planerne betyder, at to meget små områder ved de nye metrostationer bliver bebygget meget tæt med bygninger op til 6 etager og samt 4 højhuse. Områderne overgår fra blandet bolig og serviceerhverv (C-rammme) til serviceerhverv (S-ramme). Vi havde i Østerbro Havnekomité forventet, at Københavns kommune inden man satte gang i endnu et kompakt kontorbyggeri gjorde status over - Behovet for yderligere kontorareal i København - Om kontorbyggeriet langs Københavns Havn har fremmet det liv, man ønsker langs havnen, f.eks i den inderste del af Kalkbrænderihavnsløbet. Vi vil fra Østerbro Havnekomité opfordre Borgerrepræsentationen til at få udarbejdet en opgørelse over størrelsen af kontorarealet i København, en opgørelse over hvor meget kontorareal, der står ledig i 2013 og en prognose for behovet for kontorer i 2020 inden lokalplanerne vedtages. Vi vil fra Østerbro Havnekomité endnu en gang udtrykke vores bekymring over betydningen af de økonomiske rammer, der er givet for arealudviklingen i Nordhavn. Om By og Havn står der i bemærkningerne til §2 i loven fra 2007: ” at den nye organisering skal muliggøre, at der etableres pengestrømme fra arealudviklingsaktiviteterne til medfinansiering af Metro aktiviteterne.” By og Havn er dannet med en tocifret milliardstor gæld. Dertil kommer, at statens bidrag på 4 milliarder til Metrocityringen og overskridelser på den beregnede udgift på 15 milliarder i 2005- kr til anlæg af Metrocityringen også skal dækkes, samt udgifterne til Nordhavnsmetroen. Den økonomiske ramme præger desværre den konkrete lokalplan. Det fremlagte lokalplanforslag for Århusgadekvarteret vest i Nordhavn skal sikre etablering af en metrostation Nordhavn. Debatten om metrocityringen er foregået gennem mange år. Vi har fra Østerbro Havnekomité siden 2005 fremført, at man istedet for at placere en metrostation ved Østerport skulle ombygge Nordhavn Station til et trafikknudepunkt med kystbanetog, S-tog, metro, færgeforbindelse til Norge og Polen (alt placeret i niveau med terrænet, som ved Østerport Station eller under jorden). Et sådant projekt ville give østerbroerne adgang til vandet, ville skabe fysisk sammenhæng mellem Østerbro og de nye boligkvarterer i Nordhavn – Københavnerne ville få deres havn tilbage. Det fremlagte forslag er en lappeløsning, der medfører en ret lang gangtunnel til Nordhavn Station og en ombygning af stationen,så den er tilgængelig fra begge sider. Med de fremlagte lokalplaner vil man fortsat have jernbanen som barriere mellem Østerbro og vandet, samt at et massivt, højt kontorbyggeri, som vil udgøre en yderligere barriere. Vi har følgende konkrete kommentarer til lokalplanerne - Der bør ikke placeres et parkeringshus op til metrostationen. Det overordnede princip for Nordhavnen er at området skal være bæredygtigt og CO2 neutralt. - Der er alt for meget lyrik i lokalplanerne om f.eks grønne områder og cykelparkering ved stationerne uden konkret stillingtagen til faktuelle forhold som størrelse og antal.. De ganske små grønne områder ser ikke ud til at have rekreativ værdi. Vi er glade for, at den tidligere aftalte kanal mellem Kalkbrænderihavns bugten og havnen bliver etableret men er bange for, at de kanaler, der bliver etableret mellem kontorbyggeriet ligger i skygge det meste af dagen og ikke vil skabe liv. Det er blevet fremlagt, at man i planerne er gået ud fra en Østerbroskala med karreer op til 5.sal og havneskala med enkelte siloer. Men alt er klemt sammen og man har glemt at indtænke Nordhavnsskalaen – med den store rekreative værdi, som storbymennesket har brug for Muligheden for en oplevelse af himmel, hav og rå natur. Muligheden for at modvirke stress. Fra Østerbro Havnekomité vil vi opfordre til at Københavns Kommune igangsætter et arbejde med Fra Østerbro Havnekomité vil vi opfordre til at Københavns Kommune igangsætter et arbejde med - at udforme en rekreativ plan for Nordhavn som o sikrer en promenade/et offentligt tilgængeligt areal på min 20 m langs alle kajer o definerer konkrete principper for de offentlige, grønne områder, mht. placering i forhold til boligområder, areal i forhold til areal af bolig/bebyggelse/veje, tilgængelighed, og hvilke funktioner og behov de enkelte grønne områder skal tilgodese. - at udforme en rekreativ plan for Nordhavn som sikrer en promenade på min 20 m langs alle kajer og placering af konkrete grønne områder. - at udforme principper for hvor meget boligareal, der skal til for at udløse børnehave med legeplads og offentlig skole med idrætsarealer. - at udarbejde en overordnet kunstplan for arealudviklingsområderne. Planerne bør indgå som krav inden der gives igangsættelsestilladelse til byggefelterne. BR bør ligeledes finde en alternativ finansiering af metroen. F.eks. kunne en finansiering ved kørselafgift indgå. Det vil samtidig have hensigtsmæssige gevinster for københavnerne ved at mindske biltrafikken. Vi ønsker liv i Nordhavnen. Vi ønsker varierede muligheder for rekreative og kulturelle oplevelser. Oplevelsen af, at Nordhavnen giver os fælles muligheder og ansvar Den 5.september 2013. Østerbro Havnekomité.