Høringssvar vedrørende Lergravsvej - lokalplan 503

Oprettet: 27. august 2013
Svarnummer:
13

Indsendt af

Anders Thomsen

Postnr.

2300

By

København S

Høringssvar

Som beboer i 10 år på Øresund Parkvej og børn i Lergravsparken Skole har jeg følgende kommentarer til lokalplansforslaget: • Den nuværende lokalplan som jeg satte mig ind i i forbindelse med køb af egen bolig taler om bebyggelse på maksimalt 6 etager og en bebyggelsesprocent på 90 pct. Samtidig omtales den tiltænkte bebyggelse som åben parkbebyggelse i vifteform. Med andre ord meget lig den bebyggelse, som jeg selv bor i. Det er utilfredsstillende, at den nuværende og ikke særlig gamle lokalplan kan ændres så markant og helt ændre områdets karakter. Der bliver ikke meget parkbebyggelse over området nu, ligesom tankerne om lys og luft i bebyggelserne ikke lever op til det forventede, som vi blev stillet udsigt. Hvad er en lokalplan værd, hvis den mere har karakter af et salgsprospekt fra en ejendomsmægler, der ændres det øjeblik, salget er afsluttet? • Med forslaget vil de nye boligblokke tættest på de eksisterende boliger blive placeret vinkelret på og ikke i den nævnte vifteform. Det vil skabe en effekt af en meget høj mur og ødelægge det samlede åbne og luftige indtryk. • Jeg kan ikke læse i lokalplansforslaget, at man har gjort sig overvejelser om, hvordan den nye bebyggelse vil påvirke vindforholdene i området og mellem både de nye og eksisterende boligblokke. Det bør man have med i planlægningen og udformningen. • Allerede nu trænger hele området til et løft i infrastrukturen ikke mindst for de bløde trafikanter herunder skoleeleverne til LPS. Det er derfor meget stærkt bekymrende, at det stort set ikke nævnes i lokalplansforslaget, og der hvor det nævnes er der ingen angivelse af tidshorisont. Det bør helt grundlæggende være således, at den nødvendige opgradering af infrastruktur her under p-forhold er på plads senest når det nye byggeri begynder at blive taget i brug. Desværre har København ærlig talt en meget trist historik på netop det område. Jeg håber, at historien ikke gentager sig med dette byggeri. • Hvornår etableres cykelsti på Amagerbanens tidligere areal? Planerne har eksisteret længe og gentages nu i denne lokalplan uden angivelse af tidshorisont. • Det nævnes i forslaget, at der vil blive etableret cykelsti på Strandlodsvej mellem Lergravsvej og Øresundsvej. Hvad med resten af Strandlodsvej? Man har forhåbentlig ikke tænkt sig, at der skal være et lille stykke cykelsti, der pludselig ophører på Strandlodsvej? Strandlodsvej har længe i takt med de stadig flere boliger i området trængt kraftigt til en trafiksanering her under cykelstier. Der er dog behov for at afhjælpe de p-problemer cykelstier på Strandlodsvej uundgåeligt vil medføre. • Lergravsvej fungerer allerede som skolevej for mange børn inkl. mine egne, hvilket ikke afspejles i dens udformning. Fremover vil den skulle bruges af endnu flere, hvorfor man snarest både af hensyn til nuværende og kommende elever bør trafiksanere den på strækningen mellem Strandlodsvej og Østrigsgade. I dag er den decideret farlig at cykle på, da vejen er forholdsvis smal, der kører busser og almindelig trafik inkl. tung trafik i den, og der er ingen cykelstier. Der er heller ingen hastighedsdæmpende foranstaltninger, hvilket betyder, at visse bilister køre for stærkt efter forholdene. • Det er behov for straks at sikre nedsat fart fra bilister op mod fodgængerovergangen, der forbinder. Lergravsvej over Strandlodsvej, f.eks. med chikaner eller bump. Overgangen bruges allerede i dag af skoleelever og vil bruges af mange flere fremover. • Der står intet i planen om, hvordan og ikke mindst hvornår man tage hånd om Lergravsvej/Lergravsstien mellem Strandlodsvej og Amager Strandvej. Siden vi flyttede ind for 10 år siden, har der ligget en plan om at forbedre forholdene for gående og cyklister samt forskønne vejen. Det er stadig aktuelt og bør ikke afvente nybyggeriet, men bør som minimum være færdiggjort i forbindelse med ibrugtagning af det nye byggeri. Der er dog et stort behov for at løse de lokale p-problemer på Lergravsvejstykket, nu hvor det faktisk er lykkedes at skabe liv med fitnesscenter og serveringssted, hvilket har givet hele området et løft. Det bør fortsat være muligt at komme til stedet i bil. • Det står ikke i lokalplansforslaget, at det er en betingelse at p-huset står færdiggjort senest ved afslutningen af bolig/erhvervsbyggeriet. Det må være et ufravigeligt krav fra kommunen til bygherrer, da jeg i vores eget byggeri kan konstatere, at 1 p-plads pr. 150 kvm. ikke forslå overhovedet. • Endelig vil jeg bemærke, at Københavns Kommune desværre har en kedelig tradition med at ignorere lokale høringssvar og blot kører videre med lokalplansforslag uændret, lige som det ofte ses, at infrastrukturen først kommer på plads årevis efter et byggeri tages i brug. Jeg håber, at denne tradition brydes med dette byggeri.