Høringssvar vedrørende Lergravsvej - lokalplan 503

Oprettet: 4. august 2013
Svarnummer:
2

Indsendt af

Allan Ekstrøm

Virksomhed / organisation

Privatperson

Postnr.

2300

By

København

Høringssvar

1) Vi købte vores lejlighed i bebyggelsen Øresund Strandpark som projektsalg i 2002 med indflytning i 2003 under forudsætning af Skanskas principskitse, hvor arealet for den aktuelle lokalplan var udlagt som et antal yderligere blokke i samme stil, højde og arkitektur som Øresund Parkvej og Sundby Parkvej. Derfor er det særdeles skuffende at se, at der nu er planer om: A) En bebyggelse i et helt andet arkitektonisk udtryk og med en højere bebyggelsesprocent. B) I særdeleshed en bebyggelse i minimum 6-7 etager frem for de dengang skitserede 4-5 etager, hvilket naturligt vil give massive slagskygger ind over vores bebyggelse i vinterhalvåret. C) Endelig er jeg stærk modstander af, at bebyggelsen langs Amagerbanestien nu er planlagt til at ligge langs denne, og dermed vinkelret på bebyggelsen på Øresund og Sundby Parkvej. Jeg synes, det er uheldigt, at bebyggelsen dermed lukker arealet af i stedet for at bevare det åbne, indbydende indtryk med grønne kiler strækkende sig helt fra Amager Strandvej til Strandlodsvej. Jeg foreslår derfor at: A) Bebyggelsen samstemmes med bebyggelsen Øresund Parkvej og Sundby Parkvej i højden ved Amagerbanestien og stiger ud mod Strandlodsvej. B) At bebyggelsen åbnes op, således at de grønne kiler fortsættes ind i lokalplanområdet. 2) Jeg synes, at lokalplanforslaget mangler en beskrivelse af tankerne for byggehøjden på hjørnegrunden, hvor Alfa Romero-værkstedet i dag ligger, og vil i den forbindelse stærkt protestere mod et eventuelt tredje "hjørnetårn" på 27-37 meters højde. Konklusion: Jeg opfrodrer Københavns Kommune til at bruge sin forvaltningret til: I) At sikre en samstemmelse af det arkitektoniske udtryk med bebyggelsen på Øresund og Sundby Parkvej frem for at imødekomme bygherrens (Skanskas) ønske om en maksimal udnyttelse af området ved at proppe så mange etagemeter ind i området som muligt i et helt anderledes arkitektonisk udtryk. II) At sikre, at de eksistende grønne kiler gennemføres i længderetningen fra Amager Strandvej til metroens banegrav og Strandlodsvej. III) At sikre, at punkt I) og II) også kommer til at gælde for arealet for det nuværende Alfa Romeroværksted på Lergravsvej. Med venlig hilsen Allan Ekstrøm Øresund Parkvej 2, 2.th. 2300 Kbh. S.-