Høringssvar vedrørende Ny Østerbro Skole - lokalplan 495

Oprettet: 27. april 2013
Svarnummer:
13

Indsendt af

Brian Hansen

Postnr.

2100

By

København Ø

Høringssvar

Først en stor tak til forvaltningerne og Borgerrepræsentationen for det store arbejde med anlæggelse af en ny skole. For småbørnsfamilier er det en glæde, at Københavns Kommune er på forkant med den demografiske udvikling i bydelen. Jeg ønsker at henlede forvaltningernes opmærksomhed på et af de efter min mening svageste punkter i lokalplanen, nemlig trafikforholdene, specifikt hastighedsnedsættelse og lysregulering. I baggrundsbeskrivelsen i forslaget til lokalplanen står der, at ”det overvejes… om der kan etableres hastighedstavler, lysreguleret forgængerovergang over Strandboulevarden…”, men under § 4 i selve forslaget står der intet herom. Jeg vil appellere til, at der tænkes en trafikløsning ind i forslaget med det samme i stedet for at vente. Problemet kommer, så der er ingen grund til at udskyde at tænke over eller at løse det, da det ikke afhænger af andre faktorer, eksempelvis hvor mange forældre, der kommer kørende i bil for at sætte deres børn af. Den eneste måde at få forvaltningerne og Borgerpræsentationen til at forpligte sig er ved at beskrive i det mindste en intention om at arbejde for trafikmæssige tiltag i lokalplanen. Ellers ender det med, at børnenes sikkerhed i trafikken bliver nedprioriteret af økonomiske årsager. Så hellere spare lidt på sportshallen eller andet. Jeg kan ikke vurdere, om trafikmængden er høj eller lav, det afhænger jo af, hvad man sammenligner med. Men der kører en del biler på Strandboulevarden trods alt, og for en lang gade, hvor fartbegrænsningen er 50 km/t, køres der ofte langt hurtigere. Det er især et problem, fordi skolen ligger tæt på en lysregulering, hvor bilister sætter farten kraftigt op for lige at nå over inden rødt. Dertil kommer, at en skole med så mange børn vil afstedkomme øget trafik på Strandboulevarden. Der er lysreguleringer ved hjørnet mellem Strandboulevarden og Ndr. Frihavnsgade og længere henne mellem Strandboulevarden og Præstøgade. Begge overgange ligger i og for sig ikke langt væk, hvis det ikke var fordi, at der var store gennemkørselsmuligheder over rabatten to steder lige ud for skolen. Og når børnene skal vælge mellem at gå lidt længere hen til en forgængerovergang eller at gå over gaden, hvor der er vej gennem rabatten, så går de over gaden, for det ser de alle de voksne gøre. Jeg vil derfor anbefale, at der i lokalplanforslagets § 4 indarbejdes følgende: At der arbejdes for etablering af fartdæmpende foranstaltninger på Strandboulevarden samt skiltning med skolezone og nedsættelse af hastigheden til 40 km/t. At der arbejdes for etablering af lysreguleret forgængerovergang ud for skolen. Jeg tilslutter mig i øvrigt forslaget fra flere om at navngive skolen med et navn fra kvarteret, eksempelvis Rosenvængets skole. Det er samme logik, der ligger bag navngivningen af de fleste øvrige folkeskoler på Østerbro.