Høringssvar vedrørende Enghave Brygge - lokalplan 494

Oprettet: 7. april 2013
Svarnummer:
80

Indsendt af

Rune Kjærgaard Lange

Virksomhed / organisation

Danmarks Naturfredningsforening, København

Postnr.

2770

By

Kastrup

Høringssvar

Vedrørende lokalplan ”Enghave Brygge” – DN Københavns høringssvar. I Danmarks Naturfredningsforening (DN), Københavns afdeling er vi meget kritiske over for det fremlagte lokalplansforslag for Enghave brygge. Vi er imod at man fylder havnen op med jord for at bygge boliger på det blå areal. Havnen er et rekreativt aktiv for byen som alle Københavnere bør have adgang til. Havnen skal ikke, gang på gang fyldes op med jord så den forsvinder. Vi finder det ærgerligt at de københavnske politikere ikke kan se potentialerne i havnens blå areal. Det er som om, at når politikkerne kigger på havnen, ser de blot et areal hvor der endnu ikke er huse og bygninger i København og tænker, ”Der må snart bygges noget.” Vi ville hellere at Københavns politikere kiggede på det blå areal og glædede sig over at Dan-marks Hovedstad har en stor blå overflade som alle byens borgere kan nyde. Vi ville hellere at Københavns politikere fik øje på kunstige rev til fiskene, øer til fuglene, fly-dende haver, en aktiv hensigtsmæssig sejlsport som levede side om side med lystfiskere, vin-terbadere, og børnefamilier langs kajen, hver gang de tænker store visioner for Københavns havn. I DN København efterlyser vi at Københavns kommune kigger i helikopterperspektiv på hele den københavnske havn – og fokuserer på at området er et rekreativt aktiv til alle byens borgere. Det nytter ikke at kigge på enkelte lokale steder i havnen som Enghave Brygge alene og be-slutte man bygger huse her. Så forsvinder det blå areal langsomt, bid for bid. Og København bliver mindre attraktiv at bo i, for alle os der bor her i forvejen. Vi efterlyser at Københavns kommune, en gang for alle, laver en havneplan som gælder hele havnen. Og som definerer klart og tydeligt hvordan havnen i København skal udnyttes. En så-dan havneplan kan laves i samarbejde med borgerne, så vi sammen finder frem til den rette løsning. I DN Københavns høringssvar til kommunalplanen 2011 foreslog vi, i forhold til Københavns havn, følgende: (vedhæftet som bilag) 1. At der skal være en bygge fri zone på 20 meter langs hele den Københavnske havn 2. At der skal være offentligt adgang for alle langs hele den københavnske havn. 3. At vandet friholdes for bebyggelse (brygger og platforme) der ikke har tilknytning til havne- eller fritidsformål. Dette mener vi stadigvæk – og er derfor imod at man fylder havnen op med jord ved Enghave Brygge og bygger boliger langt ud i den. Derfor anbefaler DN København, at Teknik og Miljøforvaltningen i samarbejde med de Københavnske politikere, ruller lokalplanforslaget for Enghave Brygge tilbage og dropper at bygge boliger på det blå areal. Vi foreslår, at det omtalte arealet skal bruges som et rekreativt havneareal i stedet for til boliger. - det vil give troværdighed ved Københavns borgere, som det i den grad er kommet bag på at byggeriet er så stort. Hvis man derimod vælger, ikke at lytte til vores gode råd om at bruge det blå areal rekreativt og stadig ønsker at bygge boligerne er det klart, at vi mener det er en nødvendighed at der bliver lavet en VVM redegørelse over projektet. Grundlaget herfor er beskrevet i det nedenstå-ende. VVM vurdering er nødvendig. Det område der er påtænkt bebygget med boliger udgøres af en opfyldning i havnen mellem 1900 og 1930. Den jord og det affald, som blev benyttet til at opfylde havnen kom hovedsageligt fra renove-ringer i forbindelse med byggeri på Vesterbro. Erfaringerne fra undersøgelser af lignende op-fyldninger andre steder i byen viser, at allerede denne jord var forurenet med olie- tjære pro-dukter, opløsningsmidler, tungmetaller samt gasværksaffald. Den historik der efterfølgende kan findes på arealerne viser, at de aktiviteter der har foregået her har medført, at Miljøkontrollen har kortlagt hovedparten af området på vidensniveau 1. Dette viser at kommunen selv vurderer at det er veldokumenteret at disse typer af virksomhe-der og aktiviteter kan give anledning til jord- og grundvandsforurening. Det er endvidere kendt, at grundvand, som siver ud i havnen er forurenet bl.a. med oliestoffer. Naboer og bådejere observerer oliefilm på vandet ved Enghave Brygge og ved Frederiksholm løbet især efter regnskyl. Det kan derfor konkluderes, at ved udgravning af kanaler og parkeringskældre på ”land” vil man opgrave store jordmængder, som vil være forurenet. På basis af resultater fra lignende gravearbejder i opfyldte arealer må det forventes at store dele af den opgravede jord er foru-renet i klasse 4. Dette afføder nogle oplagte spørgsmål: 1. Har man tænkt sig at benytte denne jord til opfyldning i havnen? 2. Vil Københavns Kommune følge sine egen regulativer for håndtering af forurenet jord, og anvise forurenet jord der kan renses til rensning? 3. Vil kommunen igangsætte en undersøgelse og kortlægning af den forureningerne i jorden og grundvandet på hele arealet, så der frembringes en basis for at foretage en tilbundsgående miljøvurdering? Ved opgravning af kanalerne vil der skønsmæssigt blive opgravet 130.000 – 150.000 m3 po-tentielt forurenet jord. Dette har så stort et omfang, at det efter vores opfattelse nødvendiggør at der bliver foretaget en VVM vurdering af konsekvenserne. Ved arbejdet med opfyldningen ude i havnen vil man skulle håndtere havneslammet. Dette er forurenet med tungmetaller (kviksølv, bly, cadmium og chrom), oliekomponenter, organisk tin, PCB og formentlig også dioxin. Forureningen med tungmetallerne er endvidere beskrevet som kraftig. Det er ikke kortlagt hvor meget havneslam der findes i ”opfyldningsområdet”, så det er svært at vurdere problemernes omfang. Det skønnes at det drejer sig om mellem 35.000 og 70.000 m3. Enhver form for arbejde med at etablere en spuns eller anden afgrænsning af opfyldningsom-rådet vil medføre at der bliver hvirvlet slam op i vandmassen. Dette har også så stort et omfang, at det efter vores opfattelse nødvendiggør at der bliver foretaget en VVM vurdering af konsekvenserne. Der er konstateret forurening i grundvandet under området af totalkulbrinter med udgangs-punkt i benzin, diesel/fyringsolie, fuelolie og tjærestoffer. En del af disse er kategoriseret som kræftfremkaldende eller mistænkt for at være det. Dette medfører, at det også vil blive nød-vendigt, at foretage vurderinger af en eventuel påvirkning af indeklimaet i de påtænkte byg-ninger og parkeringskældre. Dette vil kræve en del nøjere undersøgelser af jord/grundvandsforureningen de steder, hvor der påtænkes bygget. Dette er så alvorligt, at det efter vores opfattelse nødvendiggør at der bliver foretaget en VVM vurdering af konsekvenserne. På vegne af Danmarks Naturfredningsforening, København Formand Rune Kjærgaard Lange og Næstformand Erik Jakobsen