Høringssvar vedrørende Enghave Brygge - lokalplan 494

Oprettet: 7. april 2013
Svarnummer:
69

Indsendt af

Klaus Bach Andersen

Postnr.

2450

By

København SV

Høringssvar

Lokalplanen for Enghave Brygge er en visionær plan for udviklingen af det nedslidte område ved H C Ørstedsværket og Havnen. Men planen indeholder en ny broforbindelse over Frederiksholmsløbet, som vil forøge biltrafikken i lokalplanområdet og på Teglholmen/Sluseholmen, hvis biltrafik ikke forbydes på broen. Den trafikale struktur i lokalplanområdet baserer sig på bydelsgaderne Landvindingsgade og Tømmergravsgade, der ifølge lokalplanen primært skal trafikbetjenes fra Vasbygade mod nord og fra Teglholmsgade og Sluseholmen mod syd via en vejbro over Frederiksholmsløbet. Det er beregnet, at den samlede bebyggelse på Enghave Brygge, Teglholmen og Sluseholmen mv. vil generere 38.500 daglige bilture, når området er fuldt udbygget. På side 20 i lokalplanforslaget er der vist et kort med den forventede biltrafik på vejnettet. Ifølge kortet vil den nye vejbro over Frederiksholmsløbet blive belastet med 5.400 biler pr. døgn, Sluseholmen med 7-10.000 biler pr. døgn og Teglholmsgade med 5-14.000 biler pr. døgn. Det er ganske store trafikmængder på det lokale vejnet i de nye byområder. Formålet med vejbroen over Fredriksholmsløbet er at binde de nye byområder Enghave Brygge, Teglholmen og Sluseholmen sammen. Broen er en rigtig god løsning for cykel- og fodgængertrafikken, idet det hermed bliver muligt at gå og cykle langs havnen fra Sjællandsbroen til Fisketorvet og videre til Københavns Centrum. Dermed undgår cyklister og fodgængere at skulle benytte den stærkt trafikerede Vasbygade. Broen er også en rigtig god løsning for den kollektive busbetjening af de nye byområder, idet busser fra Københavns centrum via broen kan køre hele vejen gennem områderne Enghave Brygge, Teglholmen og Sluseholmen til Sjællandsbroen og dermed give en meget effektiv betjening af hele området. Det er derimod en rigtig dårlig ide at lade alm. biltrafik benytte broen over Frederiksholmsløbet. Det skyldes, at en bilbro giver mulighed for at skyde genvej fra krydset Sjællandsbroen/ Sluseholmen via Sluseholmen, Teglværkshavnsbroen, forbi den nye Sydhavns Skole og via Landvindingsgade/ Tømmergravsgade til krydset med Vasbygade ved Fisketorvet. Denne genvejsrute er ca. 300 m kortere end at benytte den overordnede Centrumforbindelse (Sjællandsbroen, Scaniagade og Vasbygade) til centrum. Da genvejsruten kun indeholder 2 lyskryds (1 ved start og 1 ved slut), mens Centrumforbindelsen i fremtiden vil have 6 lyskryds på samme strækning, vil stedkendte bilister kunne opnå en besparelse både i tid og i km ved at vælge genvejen gennem Sluseholmen og Enghave Brygge i stedet for Centrumforbindelsen. Man risikerer med andre ord, at der kommer en betydelig mertrafik forbi Sydhavns Skole og på Landvindingsgade og Sluseholmen af gennemkørende/ uvedkommende trafik. Det er en mertrafik, som ikke er medtaget på kortet over trafikmængder på side 20 i lokalplanforslaget! Det vil være særdeles uheldigt, at den nye store Sydhavns Skole får så store trafikmængder lige uden for døren. Og det vil være uheldigt, at områdets interne vejnet bliver fyldt med biler, så vejene bliver vanskelige/ farlige at krydse og boligerne bliver støjramte. Allerede i dag er der på visse tidspunkter af døgnet en del biler, der vælger at køre igennem Sluseholmen og Teglholmen uden ærinde. Denne tendens vil blive mange gange forstærket, hvis alm. Biltrafik bliver tilladt på broen over Frederiksholmsløbet. Det er derfor væsentligt, at broen over Frederiksholmsløbet udformes som en kombineret bus- og stibro med fortov og cykelsti i hver side og et enkelt busspor i midten. Bussporet skal benyttes af busser i begge retninger. En sådan løsning med et enkelt busspor vil være helt tilstrækkeligt til at kunne afvikle bustrafikken, og der vil kunne spares et større millionbeløb ved kun at skulle lave 1 spor i stedet for 2. For at forhindre biler i at benytte broen kan der laves en bussluse før broen. Den foreslåede ændring af lokalplanen, hvor broen over Frederiksholmsløbet kun må benyttes af busser og cykler/fodgængere, vil få planen til at leve op til grundfæstede principper for god trafikplanlægning, hvor boligområder skal friholdes mest muligt for biltrafik, der til gengæld skal koncentreres på de store, overordnede veje, der ligger uden for boligområderne. Derved tilgodeses både hensyn til trafiksikkerheden og trygheden for de svage trafikanter i områderne og hensynet til at minimere støjen fra trafikken.