Høringssvar vedrørende Enghave Brygge - lokalplan 494

Oprettet: 20. marts 2013
Svarnummer:
30

Indsendt af

Inge Frydensberg

Postnr.

1561

By

København

Høringssvar

Informationsmøde. Ved præsentationen af projekt Enghave Brygge fremkom mange spørgsmål, der enten stod ubesvarede eller mangelfuldt besvaret. Stadsarkitekten blev stillet spørgsmål om industrimindet H.C.Ørstedsværket. Store dele af værket vil blive skjult fra vandsiden og besvarelsen var:Man vil stadig kunne se skorstenene.! Dette giver mindelser om tilsvarende fejl og manglende respekt, som ses ved placeringen af den smukke, gamle Frihavnsstation, der nu henligger skjult og indeklemt af nye bolig/kontorblokke. Det kan ikke være rigtigt, at kommunen og hermed politikerne kan acceptere sådanne løsninger udført af alt for loyale medarbejdere. Spørgsmål til panelet om, hvor borgere fra Vesterbro skulle komme i kontakt med havnemiljøet, blev besvaret med den frie adgang til promenaderne. Erfaringerne fra Havneholmen er imidlertid, at det ikke er andre end beboerne fra bebyggelsen,der benytter promenaden til længere ophold.Udefra kommende føler sig på fremmed/ privat grund. I øvrigt findes ingen fælles faciliteter som toiletter og ferskvandshaner. Tilsvarende vil de fremtidige promenader reelt være forbeholdt boligblokkenes ejere. Vesterbroborgerne vil være henvist til den planlagte industripark, væk fra havnen, men mod værket. Etableringen af kanaler blev af panelet fremhævet som attraktive, med henvisning til erfaringerne fra Sluseholmen.Der er ikke sagligt belæg for, at beboerne der, finder de etablerede kanaler anvendelige. Lysindfaldet er meget begrænset - solen går sin gang - og den meget korte periode, solens stråler finder vej til de smalle kanaler, tælles i minutter.! Hollandske kanaler var og er transportveje og ikke pseudo kulisser. VVM screening er foretaget, men ikke i det omfang, at det sikrer miljøet. Først når lokalplanen er vedtaget og bygherre sætter spade i den forurenede grund, foretages den reelle screening, og her vil man så få indblik i de miljømæssige problemer. Vil byggeriet så stoppe, eller vil der blive givet de fornødne dispensationer -- et spørgsmål rettet til de ansvarlige? Dette ansvar er tungt at bære, og kan nogen det! Kan man retsforfølge de ansvarlige, eller bliver det igen skatteborgerne, der skal betale ? Alt i alt efterlod mødet det indrtyk, at embedsmændenes holdning var mere sælgende end oplysende. Der tiltrænges en mere åben debat. Brugerne af havnen omfattende roere,badende og sejlende vil forhåbentlig fremkomme med deres synspunkter. Dette er hermed en opfordring.