Høringssvar vedrørende Gerlevvej - lokalplan 491

Oprettet: 28. januar 2013
Svarnummer:
1

Indsendt af

Christian Hesselberg/Freddy Ingvorsen

Virksomhed / organisation

Brønshøj-Husum Lokaludvalg

Postnr.

2700

By

Brønshøj

Høringssvar

Brønshøj-Husum Lokaludvalg har gennemgået det til høringen tilgæn-gelige materiale for Lokalplan ”GERLEVVEJ”, med Kommuneplantil-læg. Som ved den tidligere interne høring om institutionen på Gerlevvej, finder vi ingen problemer i placeringen af den pågældende bygning. Lo-kaludvalget vurderer, at det er en stor gevinst for lokalområdet i Husum med en ny institution til 135 børnehave- og vuggestuebørn. Der er i høringsmaterialet kommet mange detaljer frem om både indretning af ude- og inde- arealerne. Ved en nærmere gennemgang finder vi, at der er ting, som skal forbedres eller som kræver mere opmærksomhed. Bilparkering Som det fremgår af lokalplanforslaget, er der kun afsat plads til 8 parke-ringspladser inde på grunden, hvoraf en er reserveret til en handicapbil og en anden til en servicevogn. Lokaludvalget mener, at antallet af parkeringspladser inde på grunden er for lille i forhold til det antal forældre, der skal aflevere og hente børn på institutionen. Det er en gruppe på 135 børn, der skal afleveres i begrænset tidsrum. Der er derudover en personalegruppe på 35 personer, som også vil lægge beslag på de parkeringspladser, der er til rådighed. Som det fremgår af lokalplanforslaget, vil man for ”Boliger” tillade op til 1 p-plads pr. 100 m2. Det foreslås derfor, at man bruger de samme grænser for ”Institutionen” og derfor udvider antallet af parkeringspladser til minimum 10 pladser. Det er afgørende for Lokaludvalget, at der ikke kommer yderligere belastning med parkerede biler på de private fællesveje omkring institutionen, som i forvejen er hårdt belastede. Cykelparkering Der er i beskrivelsen af cykelparkeringspladserne redegjort for, hvordan de etableres, og hvor mange der kommer. Det er angivet som et minimumstal, det vil sige, vi ikke kan vide, om der kommer 24 eller 40 cykel p-pladser. Antallet af p-pladser til 35 medarbejdere og 135 forældre til børn, der skal afleveres og hentes, skal måske afspejles i et antal på minimum 30 p-pladser. Antallet af ladcykel p-pladser er beskrevet som 8 på terræn og 5 i konstruktion. Her er antallet formentlig det rigtige, men der er lidt usikkerhed omkring pladsernes anvendelse. Erfaringer fra andre institutioner i lokalområdet er, at der skal være plads til, at forældre om morgenen kan stille deres cykelanhænger på området, og hente den igen når barnet hentes. Hvis det er ladcykel pladserne, der skal bruges til dette, er det absolut ikke det rette antal, så må man regne med en fordobling af p-pladserne på terræn. Trafikforhold Det er beskrevet, at der ikke vil ske yderligere belastning af trafikken på de private fællesveje i forbindelse med åbningen af den nye institution. Der vil selvfølgelig være den almindelige afvikling af at bringe og hente børn. Der er i dag gode muligheder for at afvikle denne trafik i området. Forældre, der kommer i bil, kan hurtigt komme ud og ind via Tersløsevej og Glumsøvej fra Frederikssundsvej. Ved udkørslen på Frederikssundsvej fra de to veje, er det i dag tilladt med både højre- og venstresving, ligesom det er tilladt for den udadgående trafik på Frederikssundsvej at foretage venstresving ved Glumsøvej og Tersløsevej. Som det er beskrevet, arbejdes der med projektet ”Busbaner og dosering” på Frederikssundsvej, som ved ændring trafikmønstret skal få busserne hurtigere frem. Lokaludvalget ser gerne, at ovenstående trafikafviklingsmuligheder til Tersløsevej og Glumsøvej fra Frederikssundsvej bibeholdes, når trafikændringerne i forbindelse med ”Busbaner og dosering” er gennemført. Det vil have store konsekvenser for villakvartererne syd for Frederikssundsvej, med megen gennemkørende trafik fra Husumvej og Islevhusvej, hvis der ændres i de ovennævnte forhold. Små faktuelle fejl På side fire i Lokalplanforslag ”Gerlevvej” med kommuneplantillæg, er det beskrevet, at der kører en servicebus 862 til Husum torv. Den er for længst nedlagt af det politiske flertal på Københavns Rådhus. På samme side står der fejlagtigt at Islevvej forbinder Husum Torv med Husum Station. Der skulle stå, at det er Islevhusvej, der forbinder de to steder.